zondag 15 juli 2012

Singer 306 met Fashion Discs

Weer eens met de Singer 306 bezig geweest. Deze grote naaimachine kan zigzaggen met behulp van Fashion Discs. De verschillende randen van de  31 Fashion Discs geven de normale zigzag, maar ook fantasiepatronen.





De Singer 306 Automatic Swing-Needle Machine is een zware stoere machine. Het spoelhuis is te bereiken door de machine naar achteren te kantelen. Om te voorkomen dat je vingers onverhoopt geplet worden door een terugvallende machine, zit er een beveiliging op. De eerste keer dat ik de machine in die stand had, kreeg ik haar met geen mogelijkheid meer rechtop. De handleiding bracht uitkomst!
Het spoelhuis zit niet op de meest gemakkelijk bereikbare plaats en dit systeem zie je ook niet meer bij andere Singers.

De machine heeft volgens de handleiding en informatie een speciale naald nodig, 206x13. Daar is moeilijk aan te komen! Deze Singer had in het bijbehorende doosje een paar van die naalden, maar ook veel gewone 705. Waarschijnlijk had de vorige eigenaresse toch de gangbare naald gebruikt.
Ik zag geen beschadiging aan het spoelhuis. Op internet zijn dramatische foto's te vinden van spoelhuizen met putten en gaten door een verkeerde maat naald veroorzaakt.
De naald 206x13 is van boven tot het oogje voor de draad gelijk van lengte, maar het puntje is korter dan een standaard naald.

Voor de timing van een naaimachine zijn twee momenten belangrijk: als de haak van het onderdraadsysteem de draad wil oppikken (op welke hoogte zit het oogje?) en of de naald wel uit de stof is als het transportvoetje de stof verder wil schuiven.
Een langer puntje zou dan nog in de stof of het naaldgat kunnen zitten als de transporteur de stof verplaatst en zo krom worden of breken.

In Hoorn zit een naaimachine- en handwerkspeciaalzaak en volgens de oude mijnheer Schouten was de timing van deze Singer 306 in orde en is er geen reden de speciale naalden uit Amerika of via e-bay te bestellen.
Ik kijk bij het verwisselen van het spoeltje steeds naar het spoelhuis om beschadigingen te signaleren, maar zie niets bijzonders en de machine doet het uitstekend.

De machine heeft een aandrijf-riem van touw met metalen nieten om de beweging van het vliegwiel over te brengen op de andere inwendige delen.

Op deze foto is rechts de terugklapbeveiliging te zien.






Heel opvallend is de grote zwarte knop waarmee de naald te verplaatsen is (links, midden en rechts) en die de zigzag-breedte kan varieren van 0 (=rechtstikken) tot 5.
De chromen knop die de Fashion Discs op hun plaats houdt glimt letterlijk als een spiegeltje!

De 306 is haar eigen stoffen hoes aan het naaien, onder mijn leiding natuurlijk! Ik heb een borduurwerk van Holly Hobbie erin gebruikt dat ik laatst gekocht had. En aan weerszijden komen zakken voor het doosje met spoeltjes en de handleiding.




15 opmerkingen:

  1. Mooie uitleg weer...en ook deze machine is eigenlijk zijn tijd ver vooruit. Singer was best innoverend en baanbrekend. Hoe oud is deze beauty?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het handige voor mij van dit blog: alle informatie is ook voor mij gemakkelijk beschikbaar! 29 januari 1954 staat er genoteerd als productie datum, 10000 machines. Dus de machine is 10 jaar ouder dan ik ben!!

      Verwijderen
  2. Wat een ontzettend leuke site is dit! Vond hem toevallig na wat surfen, nadat ik eerder in de Kringloopwinkel zwichtte voor een 306k (1961, de kale uitvoering zonder patroonmallen), die ik voor 22 euro mocht meenemen.
    Normaliter heb ik, wat verliefdheden betreft, mezelf uitstekend onder controle; ben dus braaf naar huis gereden, om een uur later toch weer terug te gaan om hem op te halen...
    Maar waarom? Mijn vriendin heeft immers een goed werkende naaimachine? Helaas, ik kon het niet uitleggen. Maar wat is het prachtig om, bij elke druppel olie die je geeft, te horen dat zo'n oudje weer tot leven komt en er weer zin in krijgt.. Met een nieuwe aandrijfsnaar en het vervangen van een ontbrekend boutje (Engelse schroefdraad..)loopt hij inmiddels weer als nieuw.
    Het is deze liefde, vermengd met de technische interesse, die ik zo herken op deze site. Ze sterken me in de gedachte dat dit soort verliefdheden geen reden hoeven te zijn meteen een relatietherapeut in te schakelen..

    Wat de naalden betreft: mijn spoelhuis heeft sporen van verminking door een standaardnaald. Ik wil dus nog uitzoeken of mijn 306 ooit 'ge-retimed' is: in dat geval breng ik hem natuurlijk terug in originele staat. Gelukkig heeft fa. Schmetz deze naalden nog in handzame verpakkingen...

    Met dank voor de interessante artikelen,

    Evert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Evert, leuk om te lezen dat je mijn blog waardeert! Ik hoop dat je vriendin veel plezier beleeft aan deze naaimachine. Ik ben benieuwd waar jij die naalden hebt gezien, kan je de url doorsturen?
    Vooralsnog denk ik dat mijn machine het goed doet met gewone naalden, maar ik houd het in de gaten.
    De fashion discs zijn in een jaar tijd 2x op marktplaats aangeboden, een kwestie van goed in de gaten houden.
    Groeten, Francis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Francis,

    Hier is de link:

    http://www.rakuten.de/shop/produkte/naehmaschinenspulen/

    Als je andere, specifieke onderdelen zoekt, kun je een mailtje schrijven naar deze firma (onder 'contact'). Heb ik ook gedaan voor een spoelhuis van de 306k. Ik kreeg onmiddellijk antwoord, en 'Herr Strobel' gaat proberen dit voor me te regelen. Zijn webwinkel maakt deel uit van een groot concern, maar zelf is hij echt 'naaimachineman'.

    Groeten,
    Evert

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb nog een vraag, Francis:
    Mijn 306 is ingebouwd in een naaimeubel, waar ik eigenlijk geen plaats voor heb. Ik wil dus een sokkeltje maken zoals op jouw foto's te zien is. Het gaat speciaal even om de 'terugklapbeveiliging', die bij mij ontbreekt, en die ik na wil maken.
    Zou jij, als je tijd hebt, me hiervan nog een detailfoto (zij-aanzicht) willen/kunnen mailen?

    Groet,
    Evert
    e.dees@planet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Francis,

      Gisteren heb ik mijn tweede 306k gekocht (met patroonmallen). Ik kon er niks aan doen...
      En ook bij deze een gehavend spoelhuis. Inmiddels heb ik hem weer aan de praat.

      Ik heb er nog eens over nagedacht: volgens mij is oorzaak nummer 1, dat ooit het spoelhuis bij het inzetten niet goed is aangedrukt (tot de klik).
      In deze positie raakt de naald het huis precies op de bewuste plek.
      Een reden om toch de goede naalden te kopen, is dat de timing van de transporteur niet meer blijkt te kloppen bij gebruik van de 15x1 naald (met langere punt). De naaldpunt kan, bij dikke stof, nog in de stof zitten terwijl het transport al begint. Gevolg: kromme naald, die uiteindelijk het spoelhuis kan gaan raken.
      Hoe dan ook: het blijft me bezighouden...
      Binnenkort hoop ik nieuwe naalden en en een nieuw spoelhuis uit Duitsland te ontvangen.

      Groet,
      Evert

      Verwijderen
  6. Heb net een huis gekocht waar de vorige eigenaar dit machine heeft achtergelaten. Er zit een doosje met discs en het boekje en nog wat voetjes bij. Geen idee wat de machine waard is en in welke toestand het verkeerd. Maar hij ziet er nog netjes uit de kast ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Sylvia, ik zou zeggen: schoonmaken met een vochtig doekje gewoon water, dan naaimachine olie op alle scharnierpunten en gebruiken! Dit is een heerlijke machine waar je alles mee kan.
      Succes, Francis.

      Verwijderen
  7. Kan ik met deze machine ook leer naaien?
    Of anders nog andere ideeen welke machine ik hiervoor kan gebruiken?

    Alvast bedankt voor antwoord.
    Groetjes, Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Komt nu steeds mijn foto in beeld?

      Miriam, niet te dik leer kan prima met een Singer 201 en een speciale leernaald.

      Groetjes!

      Verwijderen
    2. hoi Francis ,
      Dank je wel voor je snelle reactie, maar kan ik met deze machine ook leer naaien?
      Ik kan namelijk aan een 306 komen, dus vroeg ik me dat af?

      Groetjes, Miriam

      Verwijderen
    3. Ik heb het nooit gedaan, maar ik denk het wel als het dun leer is. Het probleem is wel dat een 306 een speciale naald nodig heeft. Daar is moeilijk aan te komen en ik weet niet of er een leernaald voor is. Dat denk ik niet.
      Een 306 kan wel opnieuw getimed zijn, dan kan je er gewone naalden in gebruiken, de universele naald die de meeste naaimachines nodig hebben en algemeen verkrijgbaar.
      Een 306 is een leuke machine, swingt echt bij het naaien, maar zou niet mijn eerste keus zijn in jouw geval. Neem een stukje leer mee als je gaat kijken!

      Verwijderen
  8. Hoi Francis,
    Dank voor de goede raad. Ik naai op dit moment mijn leer op een Singer uit1906. Gaat prima maar is natuurlijk een handdraaiertje. Ik zou graag naar elektrisch overgaan.

    Ik zal in ieder geval kijken of de machine getimed is en inderdaad een stukje leer meenemen.

    Weet jij waar ik eventueel kan kijken om aan een 201 te komen? En weet jij misschien of er ergens iets te vinden is waar alle modellen opstaan met plaatjes. Het zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie om het zomaar eens te noemen.

    Ik ga over 2 weken naar Engeland misschien dat ik daar eens kan kijken , in ieder geval misschien voor de aparte naalden indien ik tot aanschaf over ga.

    Bedankt voor het advies. Het is fijn om ergens met je vragen naar toe te kunnen. Heb totaal geen verstand van naaimachines, maar heb de smaak door jou enthousiaste verhalen nu helemaal te pakken gekregen.😃

    Groetjes, Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Mirjam, misschien makkelijker om mij te mailen. francis gortmaker @ g mail . com. Aan elkaar. Dan kan ik je verder helpen!

      Verwijderen