woensdag 6 juni 2012

Hoe oud is jouw Singer naaimachine?

(Notitie! Als je jouw naaimachine niet kan vinden met behulp van het serienummer en de informatie op deze pagina, kan ik het ook niet vinden. Ik kan niets zeggen over de waarde van je machine. Dat hangt van vele factoren af en van de belangstelling die mensen in jouw omgeving ervoor kunnen hebben. Ik kan daar dus ook geen vragen over beantwoorden!)

Zou je een Singer Featherweight willen die gemaakt is in jouw geboortejaar? Het is voor velen een grote wens!
Verheug je vast: dat gaat een keer lukken!! Immers, Singer naaimachines gaan generaties lang mee  ;) .
Er vinden nu veel naaimachines die gekocht zijn in de jaren 50 een nieuwe eigenaar. De komende jaren zal dat zo blijven, aangezien weinig vrouwen van 80+ nog achter de naaitafel zitten.

Ook modernere naaimachines uit de jaren 70-80 worden te koop aangeboden, maar hoe meer plastic een naaimachine bevat, hoe kwetsbaarder.
Wie nu een gloednieuwe naaimachine koopt met tiptoetsen en veel electronica zal niet niet verwachten dat haar kleinkinderen daar over 60 jaar nog kleding of gordijnen op naaien!

Het nadeel van een electronische naaimachine is ook dat je geheel afhankelijk bent van iemand die er verstand van heeft. Ik zou het in ieder geval niet durven om daar iets aan te verstellen of zelfs maar de behuizing open te maken. Bij de Singer naaimachines die ik hier heb staan doe ik dat wel. Zoeken op internet naar informatie, schroevendraaier erbij, diep ademhalen en beginnen!
Het geeft voldoening om een vieze vastgelopen naaimachine (met olie, smeer en stof) uiteindelijk weer te laten glanzen en soepel te laten naaien.

Hoe oud is mijn naaimachine?
Maar nu de leeftijd van onze oude Singers. Want je wil toch weten hoe oud je aanwinst is! Het serienummer vind je onderaan de 'stam' van de naaimachine, zoals op deze foto. Bij de kleine Singer Featherweights vind je het serienummer onder de naaimachine!

Kijk naar het serienummer op de naaimachine en zoek dat op bij de volgende websites:

HIER vind je alle Singer naaimachines!

(Als jouw machine er niet bij staat, kan ik het ook niet opzoeken!)

Hier zie je alle Singer Featherweights bij elkaar. Alleen bij de witte Singer Featherweights is het onduidelijk. Er mist informatie.

Welk model Singer naaimachine heb ik?

Zoek het serienummer op DEZE PAGINA.

Certificaat van Singer!

En als je  OP DEZE SITE van SINGER (scroll op die webpagina helemaal naar beneden, naar de rechterkant onderaan dus) het serienummer invult, kan je een certificaat downloaden met het serienummer en productiejaar. Een soort geboortebewijs!