donderdag 10 oktober 2024

Quilten met rulers op een vintage Singer 201.

 Het laatste blogje was van januari dit jaar. En wat is er sindsdien veel gebeurd!

In februari werden we grootouders van een klein jongetje. Zo lief en schattig! Zo bijzonder om weer van dichtbij mee te maken hoe de ontwikkeling gaat van een kind. En hoe snel het gaat!! Want hij kan nu al kruipen en trekt zich op tot staan. We lopen dus als trotse opa en oma achter de kinderwagen en zijn alweer aardig op de hoogte van voedingen en tandjes krijgen. 

Er wordt al gewerkt aan de literaire opvoeding....

In juli namen wij afscheid van school, we zijn met pensioen gegaan. We hadden bij de app van het pensioenfonds geschoven met al onze wensen en goed gerekend en besloten het te doen. Er is geen glazen bol om in de toekomst te kijken en we willen genieten van onze tijd en gezondheid zolang het kan. En niet wachten tot 'later'.

We kregen allebei van onze secties een heel leuk afscheid en zijn verwend met cadeautjes en kaarten. Ook hadden mijn biologie-collega's een film gemaakt met grappige stukjes en lieve groeten van collega's. En na de feestelijke personeelsavond reden wij naar huis, begon de zomervakantie en een nieuwe periode van ons leven!

De vakantie brachten we door met onze Eriba in eigen land. Het mooie weer was begonnen, we pikten het wandelen weer op en genoten van de rust. Een paar stadjes bekeken, een paar musea, op warme dagen in het bos gewandeld en ook veel zitten lezen. Heerlijk!

Begin van dit jaar waren we begonnen met het leren van Zweeds via Duolingo. Dat is een app waarmee je allerlei talen kunt leren en het wordt aangeboden in spelvorm. Dus als je iets goed doet krijg je punten en klinkt er gejuich. Je moet bijvoorbeeld een zin vertalen en kiezen uit allerlei woorden die je in de juiste volgorde moet zetten om een grammaticaal juiste zin te maken. Je leert het Zweeds vanuit het Engels. Dus eigenlijk werk je gelijk ook weer aan je Engelse woordenschat. Meestal worden de zinnen in het Zweeds voorgelezen. Ik heb dan een koptelefoon op die nogal hard staat, om het zo goed mogelijk te kunnen verstaan. 

Nu willen we volgend jaar ook naar Zweden toe. Al denk ik dat ik daar geen woord Zweeds durf te zeggen, haha! Het is leuk om mee bezig te zijn en Pipi Langkous in het Zweeds op Youtube of de Zweedse televisie via internet te beluisteren en woorden te herkennen.

Die woorden lijken  soms op het Nederlands, de grammatica is interessant en het is altijd goed op iets nieuws op te pakken. Zo daag je jezelf uit en ontdek je steeds weer iets nieuws.

Ook wilde ik met de rulers leren quilten. Dat is een techniek waarbij je de top van een quilt, de tussenvulling en de onderkant op elkaar naait door met een speciaal voetje langs een liniaal te naaien. Die liniaal is van doorzichtig kunststof en kan recht zijn, maar ook gebogen of met kronkeltjes. Als je het kunt werkt het heel goed en Saskia, een van 'De Singermeisjes', kan dat heel goed! 

De Singermeisjes is ons groepje van drie dat regelmatig bij elkaar komt om te handwerken of een uitstapje te maken.

Hieronder zie je een stukje van een quilt met sterren die Saskia met linialen heeft doorgequilt. 

Aan de achterkant zie je nog beter hoe de lijnen van het quilten lopen.


Saskia gebruikt voor de ruilers een moderne Bernina. Ik wilde kijken of ik dit met mijn Singer 201 kon doen. Dat is een grote stevige Singer van 1952 die in een tafeltje ingebouwd is. Dat tafeltje staat in de huiskamer en is voor de katten zeer geschikt om op te slapen. Dus het staat niet in de weg. 

De Singer 201 heeft een knop waarmee je de transporteur kunt laten verzinken. Dat is nodig bij Free Motion Quilten en ook bij het werken met de rulers.

Bovendien weet ik dat deze machine een hele grote en sterke motor heeft en er is meer ruimte onder de boog van de naaimachine dan bij de kleine Featherweight.




De Singermeisjes kwamen hier. Saskia heeft al veel quilts op deze manier afgemaakt en dus veel ervaring opgedaan. Ik moet zeggen dat ik me er nog niet zo in verdiept had, al had ik een tijd geleden een set van iemand kunnen overnemen met het speciale voetje en wat linialen.


Saskia gaf een demonstratie en Carla en ik keken toe en konden onze vragen stellen. Nu begreep ik ook waar het afstandshoudertje voor was, dat ik jaren geleden al eens kocht.


De anti-slip handschoentjes heb je wel nodig om grip op de stof te houden.


En heel snel maakte Saskia dit proefblokje met een waaierpatroon. 

Deze techniek is ook heel handig voor blokken die je met de 'quilt-as-you-go'-techniek na het doorquilten pas aan elkaar zet.



Ik ging aan de slag met de Singer 201. Ik tekende net als Saskia had gedaan een vak af op een drie-laags-oefenquiltje dat ik nog had liggen om Free Motion Quilten te oefenen, maakte daar ook weer een rommeltje van, maar voor een proefvlak is dat niet erg. 

En daar gingen de eerste lijntjes langs het liniaaltje dat met antislip stukjes keurig bleef liggen!

De snelheid van het gasgeven en het bewegen van de stof moet je zelf regelen en dat bepaald ook hoe groot de steken worden. Veel gas en langzaam bewegen geeft veel kleine steekjes. Weinig gas en snel bewegen geeft grote steken. Dus daar moet je echt op oefenen, want de steken moeten wat groter en ook regelmatig van grootte worden.


Na een paar liniaaltjes te hebben geprobeerd verbreedde ik het voetje met een extra ring om zo een extra lijn om het werk te naaien, het zogenaamde 'echo-quilten'.


Het viel me reuze mee! Ik begon met Gütermann Silky, maar dat garen brak. Daarna pakte ik Gütermann quiltgaren. Ik ga toch niet meer met de hand quilten, dus dit garen mag ook gebruikt worden en dat ging heel goed.


Een beetje spelen met de diverse linialen en er iets moois van zien te maken. Met het gekleurde garen naaide ik op de witte kant van de stof en toevallig zat er op de spoel lichtblauw garen dat wegviel tegen de onderste laag stof. Daardoor was na afloop wel mooi het reliëf te zien dat het doorquilten toevoegt aan een quilt. 


Carla wilde het op de Bernina ook wel eens proberen en kreeg ook een mooi resultaat. 


Dus ik ben erg enthousiast en heb nog wel wat tops liggen die op deze manier afgemaakt kunnen worden. Ook is het natuurlijk mogelijk om het quilten met de rulers te combineren met Free Motion Quilten of quilten met een Walking Foot.

Wil je ook eens kijken hoe het quilten met rulers gaat, dan kun je naar deze video van Angela Walters kijken. Heel leerzaam!

Klik hier voor de video!