zaterdag 7 juli 2012

How to make a(n American) Quilt. Verder met eerste quilt.

Weer iets gedaan aan mijn eerste quiltje.

Ik heb vanavond de top, de tussenvoering en de onderkant op elkaar gespeld. Eerst de achterkant geknipt en op tafel geplakt met schilderstape. Daarna een laag tussenvulling (dikke witte fleece) erop, de hoekjes weer vastgeplakt en hier en daar ook aan het midden van de zijkanten. De bovenkant erop, gladgestreken. En vanuit het midden alles gespeld, heel veel spelden! Mijn speldendoosjes en speldenkussentjes zijn leeg.

Nu denk ik dat ik moet rijgen. En dan?? Met de hand alles quilten? Eigenlijk vind ik de naaimachine wel erg handig. Bovendien denk ik al aan wat ik hierna wil gaan maken... Dus ik wil opschieten. Ik had een soort placemat gemaakt voor onder mijn kleine Singer, maar Free Motion Quilting (met Singer Featherweight en met de Singer 201) ging nog niet zo goed dat ik dat op dit werkstuk wil toepassen.

Misschien is het beter eerst wat pannenlappen te quilten, want 2 kleine onderzettertjes met de hand en een placemat met de machine is niet zoveel ervaring met quilten..

Ik denk nog even na. Heeft iemand nog een goed advies? Is fleece een gek idee, het is een klein werkstuk van 85x85 cm voor aan de wand.

Terwijl ik informatie zocht op internet kwam ik een film tegen: "How to make an American Quilt". Bij Bol.com te bestellen, ik heb hem op mijn verlanglijstje gezet. Het is een film uit 1995. Ik plak hier 2 stukjes bij. Voor de liefhebster...

How to make an American Quilt. Trailer.

En nog een stuk van deze film.


7 opmerkingen:

  1. Goed dat je zoveel gespeld hebt; doe ik ook altijd. En rijgen vind ik echt een must. In elk geval ongeveer om de 10 cm een rijglijntje; ben veel te bang dat het anders gaat schuiven... :(
    Misschien toch met de hand quilten (zei deze handquiltster.... ;) ...), maar als je met de naaimachine wilt doorpitten zou ik misschien eerst goed oefenen op een oefenquiltje.....
    Veel succes met beslissen en heel erg leuk om die trailers te zien!!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind de FW prima om te patchen, maar voor het quiltwerk pak ik dan toch liever mijn Bernina. Voor mijn gevoel is het een beetje mishandelen van de FW als je er free-motion mee wilt quilten, gewoon een te kleine naaimachine, met een te krappe doorvoer voor de quilt tussen de naald en de rechterkant.
    Rijgen is altijd handig, anders zitten al die spelden in de weg....Wat ook handig is: spuitlijm uit een spuitbus...erg handig voor niet al te grote quilts. Persoonlijk vind ik dat wandquilts met een iets zwaardere tussenvulling wat mooier/vlakker tegen de muur hangen. Ik gebruik erg graag 100% katoenen vulling van bijv. Hobbs. Of je nu met de hand of machine quilt, die vulling zit nooit te klieren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi, dat Hobbs moet ik toch eens bekijken, want dat ken ik helemaal niet. Ik weet nog niet veel over handige spullen, maar dat komt wel. Hierna wil ik beginnen met de SBS, daar heb ik een boekje van en de afwisseling lijkt mij leuk. En voor de jongste een quilt voor op bed met veel zwart en een felle kleur in het midden, soort log-cabbin. Dan werk ik aan twee tegelijk, iets moeilijkers en iets wat snel gaat.
      Groetjes, en nog een fijne zondag!

      Verwijderen
  3. Van de SBS zul je erg veel leren! En iedere keer een ander blokje, een andere techniek...dat verveelt niet snel. De SBS staat ook nog op mijn verlanglijstje...maar ik ben nu o.a. bezig met de Civil War Diary Quilt, van Rosemary Young. Ook een samplerquilt, in totaal 121 blokjes van 6 inch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had al geantwoord, maar er ging iets mis geloof ik.

      Ik heb plaatjes gezocht van die Civil War...heel erg mooi! Die wil ik ook wel eens maken, zei de beginner.. Maar aangezien ik voor ieder kind en voor ons bed ooit een quilt wil maken, kan ik voorlopig vooruit!

      Hoe kies jij een blok voor een sampler quilt? Op volgorde, waar je zin in hebt of een soort loterij (briefjes uit een grabbelton)?

      Groetjes!!

      Verwijderen
    2. Voor de Civil War volg ik braaf het boek....er zitten nu 3 rijen aan elkaar. Ik doe gelijk een sashing aan het blokje, zet het volgende blokje er ook gelijk aan [stel je voor dat je een blokje kwijt raakt]. Ook de horizontale sashings gaan er gelijk aan als er eeb volledig rij af is. Het scheelt naderhand erg veel werk....want het wordt best een grote quilt.

      Verwijderen
    3. Dat klinkt geordend en handig, bovendien zie je zo je werkstuk groeien! Vandaag heeft mijn echtgenoot een blauwe stift en de speciale naaldjes gehaald. Ik ben nog niet aan rijgen toegekomen, maar vrijdag begint de vakantie voor ons, dus dan is er meer tijd! Ik heb wel besloten met de hand te quiltn om het uit te proberen en met een klein werkstuk is het te overzien.
      Groetjes, Francis

      Verwijderen