maandag 28 april 2014

Vakantie en verder met Sneeuwbal Quilt.

Vandaag zijn de twee jongsten jarig. 14 jaar alweer! Ze steken nu boven mij uit. Het lijkt lang geleden dat ze samen in één box lagen!
We hebben het vrijdag voor ons gezin gevierd, want één van de twee is nu op vakantie. De ander amuseert zich prima achter de laptop, programmerend en gamend. Voor de familie vieren we het volgend weekend.

Ik zou heel graag aan de Tulpjes gaan beginnen. Patroon is op maat, de productielijn kan zo opstarten. Maar er hangt een grote tas aan de kapstok met de Sneeuwbal Quilt. En nog een UFO erbij, daar is geen ruimte voor. Dus wil ik deze vakantie aan deze quilt werken, zodat ie in elkaar zit en alleen de buitenste sneeuwballen nog met de hand gequilt hoeven te worden.

Ik had het middenstuk en één zijdeel af en aan elkaar. Gisteren heb ik het tweede zijdeel doorgestikt met het hartjespatroon en de Singer 222 met een quiltvoetje en het vastgespeld aan het middenstuk. Kon op mijn blogje van 29 december 2013 nalezen hoe ik de twee delen aan elkaar gemaakt had. Dat is toch wel praktisch!

Ik maak deze quilt in hanteerbare stukken, zodat ik het met de kleine naaimachine kan quilten, maar het kost ook wel weer tijd en inspanning om alle delen aan elkaar te krijgen. 

Vandaag de hele boven- en onderrand gedubbeld. Niet op de grond, maar op de strijkplank. En met de MicroStitch vastgezet. 

Een reden dat er zo lang niets aan de quilt is gedaan is dat ik de laatste keer op de grond had zitten werken en zo'n pijn in mijn nek kreeg, dat ik al misselijk werd als ik aan de quilt dacht! Ik moet er met mijn klachten echt op letten dat ik geen rare dingen doe.

De strijkplank was dus een uitkomst! En de MicroStitch ging uitstekend. Meteen ook de lijnen voor het quilten getrokken met blauwe stift. Op de foto's lijkt de achterkantstof veel rozer, het is bordeaurood.
Nu zit ik rustig op de bank de achterkant van het tweede zijstuk met de hand vast te zetten. De hond er gezellig slapend bij, diepe zuchten slakend. 
Vooraf al 4 naaldjes klaar gemaakt, hoef ik alleen de draad door te trekken.

Gewoon maar doorgaan, dan komt het ooit af!