vrijdag 25 april 2014

Singer Featherweight krijgt een onderhoudsbeurt.

Ik was gisterochtend echt in de stemming om iets te doen met een Singer Featherweight. Ik gebruik vooral mijn Singer 222. Daar heb ik wel even de faceplaat voor geleend van mijn oudste Singertje. Maar ik heb ook nog een Singer Featherweight die niet op 230V, maar 110V moet. Daar hoort een omvormer bij.
Ik had deze naaimachine in zijn koffertje, met een briefje aan het hengsel: 'Niet schoongemaakt, nog geen nieuw snoer'.
Het klussen aan de machientjes is iets wat ik liever met goed daglicht doe en ik ben tegenwoordig aan het borduren en aan het werken mèt de naaimachine, niet zozeer het repareren en schoonmaken. Toch is dat leuk werk!

Deze machine heeft wel wat gebruikssporen, de rand van het motief is wat afgesleten aan de voorkant. Ik vind dat wel iets hebben, dat je ziet dat de vorige eigenaar er echt mee genaaid heeft.

Van binnen was de machine niet zozeer vies, maar wel droog! De vettigheid van de olie en het smeervet was compleet afwezig. Met een beetje wasbenzine heb ik het weinige oude vet dat bruin en dik was verwijderd, al viel dag reuze mee.
Met olie in alle gaatjes en op alle 'gewrichtjes' waar metaal over metaal schuurt en Singer smeervet op de raderen, is het mechaniek weer snel soepel te krijgen.

De motor lag even los om ook daarachter te poetsen.
De gaatjes van de motor (waarachter een soort sponsje zit dat smeervet doseert naar het draaiende asje) kregen ook een flinke kneep uit de tube vet.
De halve ring bij de spoelhuishouder maak ik altijd los. Niet alleen om te smeren, maar ook om te kijken of het mini-schroefje gemakkelijk los gaat. Dat schroefje moet je verwijderen om de ring opzij te schuiven. Draadjes kunnen daar vast zitten en die moet je zelf weg kunnen halen.
Op de bovenste foto is het wel te zien, al zag ik dat pas later. Maar kijk bij de punt van de schroevendraaier: er zit garen achter dat plaatje! En ik kreeg het niet weg!
Onder de steekplaat en onder de transporteur is de as te zien waar het draad vast zit.
Hier moet ik nog mee aan de slag!
En dit moet er ook nog uit! Er zit een condensator aan de onderkant van de machine. Vroeger om storing van andere apparaten te voorkomen, tegenwoordig overbodig.
En de rubberen kussentjes aan de onderkant van de machine zijn ooit plakkerig geworden, maar nu dat stadium al voorbij. Ze zijn bros en brokkelen af. Het worden krabben en pulken om de schroefjes daaronder vrij te krijgen. En nieuwe rubbertjes te installeren.
Nadat alle olie hadden in de naadjes en kiertjes had kunnen zakken, kon ik proefdraaien.
Het kastje van de omvormer staat tussen de machine en het stopcontact. Er zijn kleinere omvormers te krijgen.
Het draaien ging nog even iets pittiger zonder de riem om de motor. De machine 'naait' dan niet en de motor kan op volle snelheid komen. Dat klonk allemaal erg goed!
Deze Singer Featherweight heeft nog wat zorg nodig, voor ik haar kan verkopen. Want helaas moet er ruimte gemaakt worden voor stofjes en andere handwerkspullen. Maar ik vind het ook leuker dat er iemand plezier kan hebben van deze kleine naaimachine. Beter dan hier in een kast stil te staan!

Ik heb alles weer in elkaar gezet, schroefjes weer op zijn plaats. Losse onderdelen hebben eerder de neiging te verdwijnen dan vaste, dus neem ik die extra tijd even om de machine weer compleet in het koffertje te stoppen. 

Wordt vervolgd!