vrijdag 25 april 2014

Singer Featherweight krijgt een onderhoudsbeurt.

Ik was gisterochtend echt in de stemming om iets te doen met een Singer Featherweight. Ik gebruik vooral mijn Singer 222. Daar heb ik wel even de faceplaat voor geleend van mijn oudste Singertje. Maar ik heb ook nog een Singer Featherweight die niet op 230V, maar 110V moet. Daar hoort een omvormer bij.
Ik had deze naaimachine in zijn koffertje, met een briefje aan het hengsel: 'Niet schoongemaakt, nog geen nieuw snoer'.
Het klussen aan de machientjes is iets wat ik liever met goed daglicht doe en ik ben tegenwoordig aan het borduren en aan het werken mèt de naaimachine, niet zozeer het repareren en schoonmaken. Toch is dat leuk werk!

Deze machine heeft wel wat gebruikssporen, de rand van het motief is wat afgesleten aan de voorkant. Ik vind dat wel iets hebben, dat je ziet dat de vorige eigenaar er echt mee genaaid heeft.

Van binnen was de machine niet zozeer vies, maar wel droog! De vettigheid van de olie en het smeervet was compleet afwezig. Met een beetje wasbenzine heb ik het weinige oude vet dat bruin en dik was verwijderd, al viel dag reuze mee.
Met olie in alle gaatjes en op alle 'gewrichtjes' waar metaal over metaal schuurt en Singer smeervet op de raderen, is het mechaniek weer snel soepel te krijgen.

De motor lag even los om ook daarachter te poetsen.
De gaatjes van de motor (waarachter een soort sponsje zit dat smeervet doseert naar het draaiende asje) kregen ook een flinke kneep uit de tube vet.
De halve ring bij de spoelhuishouder maak ik altijd los. Niet alleen om te smeren, maar ook om te kijken of het mini-schroefje gemakkelijk los gaat. Dat schroefje moet je verwijderen om de ring opzij te schuiven. Draadjes kunnen daar vast zitten en die moet je zelf weg kunnen halen.
Op de bovenste foto is het wel te zien, al zag ik dat pas later. Maar kijk bij de punt van de schroevendraaier: er zit garen achter dat plaatje! En ik kreeg het niet weg!
Onder de steekplaat en onder de transporteur is de as te zien waar het draad vast zit.
Hier moet ik nog mee aan de slag!
En dit moet er ook nog uit! Er zit een condensator aan de onderkant van de machine. Vroeger om storing van andere apparaten te voorkomen, tegenwoordig overbodig.
En de rubberen kussentjes aan de onderkant van de machine zijn ooit plakkerig geworden, maar nu dat stadium al voorbij. Ze zijn bros en brokkelen af. Het worden krabben en pulken om de schroefjes daaronder vrij te krijgen. En nieuwe rubbertjes te installeren.
Nadat alle olie hadden in de naadjes en kiertjes had kunnen zakken, kon ik proefdraaien.
Het kastje van de omvormer staat tussen de machine en het stopcontact. Er zijn kleinere omvormers te krijgen.
Het draaien ging nog even iets pittiger zonder de riem om de motor. De machine 'naait' dan niet en de motor kan op volle snelheid komen. Dat klonk allemaal erg goed!
Deze Singer Featherweight heeft nog wat zorg nodig, voor ik haar kan verkopen. Want helaas moet er ruimte gemaakt worden voor stofjes en andere handwerkspullen. Maar ik vind het ook leuker dat er iemand plezier kan hebben van deze kleine naaimachine. Beter dan hier in een kast stil te staan!

Ik heb alles weer in elkaar gezet, schroefjes weer op zijn plaats. Losse onderdelen hebben eerder de neiging te verdwijnen dan vaste, dus neem ik die extra tijd even om de machine weer compleet in het koffertje te stoppen. 

Wordt vervolgd!


















3 opmerkingen:

  1. Je bent weer lekker bezig geweest ! Die condensator eruit halen is ook nog wel een klusje ! De draden lopen naar het connectorblok waar de bedrading van de motor en de lamp ook naartoe gaan. Maar volgens mij heb je genoeg ervaring om dat klusje te klaren. Die draden achter de plaat kunnen ervoor zorgen, dat de machine goed vast loopt. Dat wordt de hele haak en plaat eraf halen. Kun je er weer lekker bij om te olien ;-) . Uit welk jaar is deze Singer Featherweight 221 ? Veel succes nog !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onlangs liep mijn moeders FW helemaal vast, heb ik ter plekke uit elkaar gehaald en ook hier bleek in het spoelhuis draad vast te zitten. Met pincet en geduld heb ik het helemaal er uit kunnen halen, het zat tig keer om he tasje gedraaid. Oude vet verwijderen met wasbenzine, doe je dat door de machine er in te dopen, een badje te geven, of spuit je het er op? Waar koop je die tubes met vet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doop een wattenstaafje in de wasbenzine en wrijf zo het vet weg. Met een doekje kan ook. Die tubes heb ik besteld in Amerika, toen die firma nog maar een paar euro verzendkosten rekende. Daar zijn ze nu van terug gekomen! Ik had een tube mee naar Atelier Bep. Vaseline kan ook voor de raderen, maar om die ruimtes in de motor te vullen is een tube beter.
      Ik moet nog verder zijn achter het spoelhuis, dat kan ook los maar dat heb ik nog nooit gedaan. Gaat wel lukken.

      Verwijderen