maandag 4 november 2013

Quilt, quiltte, gequilt.

Het quilten van de Snowball 4 Patch quilt (in wording dan) gaat wel goed, maar langzaam. Ik had wat sneeuwballen bewerkt met de blauwe stift, het patroon van de mal keurig overgebracht op de stof en gequilt naar beste kunnen. Ik dacht dat ik er al meer af had en dat viel toch wat tegen bij de tweede afteken sessie. En dan heb ik de allerbuitenste sneeuwballen nog niet afgetekend of gequilt, omdat ik daar de randen van de quilt nog aan moet naaien!
Ik probeer het nu rustig aan te doen, want het moet natuurlijk geen stress opleveren.

Ik heb wel meer handigheid gekregen. Een lief iemand gaf nog een advies om met de achterkant van de naald een gaatje te prikken om het knoopje van de draad door te halen, want de puntige voorkant van de naald gaat misschien wel in een weefseldraad en je moet het knoopje tussen de weefseldraden door trekken. Zo trek je de stof niet kapot...... Goede tip!

Ook hoorde ik dat sommigen meerdere naalden met de quiltdraad (met knoopje in het uiteinde) al klaarzetten, zodat ze niet steeds draad moesten afknippen - draad door het oog van de naald - nog een knoopje maken, voor ze verder konden werken. 
En als je dat dan uitprobeert, blijkt dat echt een verbetering te zijn! Ben je net goed bezig met kleine steekjes, dan blijf je nu in je ritme.
Een ander truucje is meer psychologisch...

Stop,  als het kan, op een moment dat je bijna klaar bent met een stuk. En stop met een wat langere draad in de naald.
Je hebt dan het gevoel dat je dat deel bijna afhebt (en dat is ook zo) en als je de volgende keer verder gaat, kan je meteen aan de slag omdat er een draad in de naald startklaar staat en heb je je eerste patroontje van die dag heel snel af! Twee keer succes! 

Klinkt misschien wat kinderachtig, maar bij mij werkt dit echt ;)

Dus ik quilt en denk aan kleine nette steekjes en de sneeuwballen komen tot leven. Ik heb mij verzoend met de stiksels van de naaimachine.

De randen van de quilt maak ik van de overgebleven 4 Patchblokken, ik ga die delen apart quilten en zet ze daarna aan het middenstuk. Daarom zijn de buitenste sneeuwballen nog niet gequilt, dan is er ruimte om de randen vast te zetten door eerst de topkanten aan elkaar te naaien met de naaimachine, de tussenvullig te laten aansluiten en daarna de achterkantstof van de randen aan de achterkantstof van het middenstuk te naaien. 

Ik heb ooit van twee wollen dekbedden één groot dekbed gemaakt, dus die methode ken ik. Moet lukken. Toch?


Waar ik trouwens ook veel van leer is Pinterest! Ik had in de computer altijd veel foto's van wat ik mooi vond, maar bij Pinterest is het gesorteerd per onderwerp (bord) en zie ik bij iemand een plaatje dat ik nog eens wil bekijken, dan zit dat met één druk op de knop in mijn Pinterest. Zo krijg ik zicht in welke kleuren of patronen ik mooi vind! Als iemand een plaatje van mijn Pinterest 'pint', kijk ik ook even bij die persoon z'n plaatjes en dat is vaak weer inspiratie voor een 'pin', meteen zit de foto in zijn eigen mapje op onderwerp. 
Zo is het overzichtelijk en verdwalen mooie foto's van internet niet ergens in mijn computer.

Maar ook Pinterest kost tijd! 

Ik moet nog van die Colorcatch-doekjes kopen om de Kerstquilt te wassen. En het Advents-project moet nog af. De nummers zijn daarvoor geborduurd en nu moet er nog iets op de andere kant van de zakjes, liefst gemaakt met Singer-voetjes en attachments. Wanneer begint de Advent?

Ik voel toch een beetje haast! Snel verder!