zaterdag 16 november 2013

Heidi Ott en de opening van een nieuw handwerkwinkeltje!

Ik wilde vandaag even iets anders doen dan quilten. Het gaat nog steeds goed en ik vind het nog steeds leuk en het wordt echt mooi, maar het duurt zo lang! 

Een klein projectje tussendoor. Echt iets kleins...

Dit kastje van Ikea ken je vast wel. 
Ik heb ze jaren geleden ook gebruikt om met de kinderen spaarpotten te maken: gleufje in de bovenkant gezaagd, mooi versierd met plaatjes en de naam van het kind met oude scrabble-letters van de kringloopwinkel. 

Ook een keer eentje gebruikt voor een Sinterklaassurprise met een blauw geverfd aquarium en als vis verpakte kadootjes die aan draadjes hingen te 'zwemmen'.

Maar nu is zo'n kastje een ruimte met mini-naaimachientjes geworden. De trapnaaimachine is het vakantie-souvenir van deze zomer. Het kastje rechts is van Dochter geweest, het enige dat over is van haar poppenhuis.

Ik zocht er een poppetje bij en zag op internet de poppenhuis-poppen van Heidi Ott. Gelukkig werd er een op MP te koop aangeboden. Zo kwam dit blote vrouwtje in huis! Ik noem haar voor het gemak maar Heidi.... Ook een beetje jeugdsentiment, Heidi en Geiten-Peter.

Vandaag eerst een klein broekje gemaakt. Gewoon een patroontje van een stukje papier gemaakt en van stof het ondergoedje geknipt. Met de Singer 222 de zijnaden gestikt en nog wat smaller en nog wat smaller, tot het redelijk paste. 

Met de hand de pijpjes en bovenkant omgezoomd. Het broekje zou met elastiek kunnen, maar ik heb het even met een draadje gerimpeld en geknoopt. Dagelijks een verschoning is hier niet aan de orde, dus kan het best even zo.
Daarna een simpel jurkje gemaakt van een rechthoekig lapje en wat figuurnaadjes erin gestikt.

Ook een klein quiltje gemaakt van restjes. Dat hangt nu met dubbel plakband aan de muur van het winkeltje. 
 
Het lijkt of Heidi tevreden kijkt. Ik ben het in ieder geval wel. Heerlijk, eindelijk komt er in de buurt een handwerkwinkeltje dat altijd open is!