woensdag 27 november 2013

Impasse Sneeuwbalquilt, maar ook een Affo!

Vandaag flink verder willen werken aan de Sneeuwbalquilt. Een beloning voor mezelf na het schoonmaken. Bovendien kan de wasmachine draaien en de droger drogen zonder dat ik ernaast zit!

Alle Sneeuwballen behalve de buitenste zijn gequilt. Eerst wil ik de randen erom heen maken voor ik de andere Sneeuwballen quilt, zodat ze mooi in het midden komen. Lijkt mij beter.

Maar bij het verzamelen van de overgebleven 4-Patch blokken en de rest van de gebruikte stoffen kwam ik voor het probleem te staan dat ik voor het bedachte ontwerp stof tekort kom....

O jee!
Passen en meten, rekenen, schuiven. Het kan wel anders, maar dat moet even bezinken. Niet overhaast aan de slag! 
Terwijl ik dit typ bedenk ik alweer een mogelijkheid. Even een nachtje over slapen. Of een paar nachtjes!

Maar er is ook goed nieuws: de Kerstquilt is af! Bij het opruimen op zolder kwam ik de Color Catch doekjes tegen. Hoefde ik alleen maar moed te verzamelen om de quilt in de wasmachine te doen. 
Er zitten wat rode stoffen in en ik was toch wat benauwd. Stel je voor dat het vlekte... Maar het wassen ging goed. De droger deed zijn werk uitstekend! Wat een reliëfjes zijn er ontstaan, echt mooi vind ik het!
Zoon2 houdt mijn pronkstuk even omhoog. 

(Hij gaf laatst al het grootste compliment dat ik kon krijgen, namelijk dat hij nu ook wel een quilt van mij wil. Zijn tweelingbroer heeft er al een, maar deze zoon krijgt er nu natuurlijk ook een!)

Het label heeft 'Kerst 2013' als datum gekregen. Ik ben er vanaf de kerstvakantie 2012 mee bezig geweest, wel met tussenpozen en van alles tussendoor. Ik had gedacht dat de quilt die vakantie wel af zou zijn...
Zeer optimistisch, niet realistisch! 
Het quilten heb ik deze zomer met de hand gedaan. Dat kost tijd, maar ik vind het wel mooier.
Wat ik bij de tentoonstelling van de Kantfabriek al zag aan de kleding van de Miao is dat quilten met neutraal garen niet goed te zien is. Ik had toch liever een kleur quiltgaren genomen dat meer afsteekt,  zodat de sterren en de krullen en het rasterwerkje in de boomstam beter opvallen. 
Ik heb wel veel geleerd over quilten terwijl ik hier aan werkte.

6 December mag de quilt hangen!

Nu ben ik met de stukjes stof bezig die van de punten van de Sneeuwballen af zijn gekomen. Dat zijn al vierkantjes, maar moeten op maat gesneden. Het wordt een miniquiltje of voor onder een naailachine. Oefenen met mooie puntjes.
Geen naaimachine dus vandaag. Ik rommel lekker verder. En denk aan kerst en sneeuwballen... Misschien branden we vanavond voor het eerst dit seizoen weer de speksteenkachel!