woensdag 4 september 2013

Singer Automatic Zigzagger 160986 en 161008.

Ik moest vanmorgen naar de tandarts voor een kleine nieuwe vulling. Ik ben geen held bij de tandarts. De Amsterdamse school-tandartsen waren niet kindvriendelijk en van de 4 verstandskiezen die ooit in één sessie verwijderd zouden worden, wilde eentje geen afscheid van mij nemen. Dus dat was verre van aangenaam! 

Toen de tandarts vanmorgen vroeg of ik met of zonder verdoving wilde, had ik het liefst om een narcose gevraagd, maar na overleg met hem besloot ik het zonder te doen. En ik moet zeggen: het viel weer mee! Zoals altijd eigenlijk...

Ik ga zo weer verder met de hexagon-bloemen-sterretjes quilt, maar wil even wat speelgoed laten zien.
De Singer 301 is een slant shank machine. Dat betekent dat de voetjes van de 221 (en de 15, 201, 222, 306 en 319) niet passen, want die zijn low shank. Slant shank voetjes hebben een hoger bevestigingspunt en zijn een beetje scheef, meer naar achteren geplaatst.

De Singer 301 werd al geleverd met verschillende voetjes en de juiste knoopsgatenmaker en gewone zigzagger, maar mijn oog viel op een model zigzagger die ik nog niet kende: de Singer Automatic Zigzagger 160986. 
Bij dit apparaat zitten al 4 Stitch Patterns. 
Dat zijn ronde knoppen die in de Zigzagger passen en door de inwendige vorm van de knoppen 'leest' de Zigzagger het patroon dat hij moet stikken.
Deze set was nog mooier door de extra Stitch Patterns, doos 161008 bevat weer 4 patronen. Dat is de rode set die later in wit werd uitgebracht (om verwarring met de Stitch Paterns die bij het apparaat geleverd worden te voorkomen). Er bestaat ook nog een doos met 4 blauwe en een doos met 4 gele knoppen. Daar kijk ik wel naar uit, maar die zijn nogal zeldzaam en populair, dus prijzig.

De bevestiging van de Zigzagger is weer op de plaats van de gewone voet, met het armpje om de naaldhendel. 
Nieuw is nu de toevoeging dat de bevestigingsschroef niet los van het apparaat kan, dat voorkomt zoekraken.

Klepje open en Stitch Pattern erin, 

even met de klok meedraaien tot 'ie vastklikt en doordraaien tot de pijl op de Stitch Pattern gelijk is aan het streepje op het klepje.
Het geluid dat het apparaat maakt doet denken aan een oude typemachine! Tik-tik-tik-tik...
Ik heb even wat verschillende patroontjes geprobeerd. Het zigzaggen gaat erg goed. Het apparaatje schuift de stof gelijkmatig heen en weer.

Zo'n Singer Automatic Zigzagger is ook verkrijgbaar voor low shank naaimachines, zoals de Singer Featherweight.

Dit maakt echt een zigzagger van je oude Singer!