zaterdag 7 september 2013

Alkmaar, 30e Algemene Tentoonstelling van het Quiltersgilde.

Vandaag had ik gelukkig tijd om naar Alkmaar te gaan. De Grote Kerk was deze keer volgehangen met quilts.

Ik ging erheen met een bepaald doel, want ik heb toch wel kleine problemen wat betreft het quilten.

Of de steekjes wel goed zijn..

Het aanhechten lukt meestal, maar het afhechten van de draad geeft nog stress. Dan gaat het knoopje niet door het gaatje, trek ik nog wat harder en breekt de draad! 

Ook zie ik wel dat mijn eerste quiltje wel wat meer gequilt had mogen worden, het heeft te veel vlakken zonder quiltwerk en dat maakt het wat saai. Ik hoop dat het met de Kerstquilt beter gaat.

En nu ik weer merk hoe lang het quilten van dit kleine quiltje duurt, wilde ik voorbeelden zien van grote quilts die machinaal doorgestikt waren.

Ook ben ik er nog steeds niet achter wat ik mooi vind, qua kleur en patroon.

Zodoende liep ik langs de quilts en keek van een afstand, van dichtbij en met bril en zonder bril, telkens bedenkend wat ik ervan vond.

Er was veel om zien! Ongelooflijk wat een verschillende stijlen! Ik moet wel zeggen: allemaal mooi! Maar  niet altijd mijn smaak. En dat is logisch, want je maakt een quilt toch voor jezelf en iedereen is weer anders.

Ik heb foto's gemaakt van wat ik wil onthouden. Hoewel ik na een tijd helemaal verzadigd was en alleen maar liep te genieten. 

Ik laat hier wat foto's zien.

Vrolijke zonnebloemen en een beetje 3D door de kleine bloemetjes.

Hier heb ik heel lang naar de functie van het quiltwerk gekeken. De berg-en-dal lijnen van het quilten maken de grotere vlakken interessant om te zien!

De rode en blauwe accenten versterken het paars. Ik spaar nu paarse lapjes, maar moet erop letten dat daar ook wat anders bij moet.

Bij deze quilt stond een hele groep vrouwen het patroon te bespreken. Eén van hen pakte zelfs een centimetertje om de gekleurde vlakjes op te meten. 
Een fotootje is wel zo makkelijk!
Inderdaad een zeer aantrekkelijk geheel! En door de nuances in de stof (batik?) is het levendig.

Deze kleuren waren zo fel dat de sterretjes uit de donkere vlakken leken te spatten.

Duidelijk geïnspireerd op de Kroning van de Koning. Fris en super-Hollands.

De Sue Bonnet van Gert! Die moest ik natuurlijk goed bekijken. Vooral de steekjes van het quiltwerk. 

Had ik bij andere quilts de indruk dat mijn steekjes te klein zouden zijn, hier is de meester van het quilten aan het werk geweest! 
Strakke lijnen, zeer regelmatige kleine steekjes, echt heel mooi! En een heel raster om iedere Sue, dus veel reliëf. 

Het is op de foto niet te zien, maar de hexagonnetjes bij deze quilt zijn kleiner dan je duimnagel. Mini-mini dus! 

Een adventkalender. Aan de ene kant het nummer van de dag geborduurd, de andere kant met een afbeelding. Iemand met keurige witte handschoenen aan kwam ze omdraaien.

Lieve theepotjes!

Art Deco Applique!

Zoon1 kwam gisteravond met wat oude spijkerbroeken. Deze quilt geeft inspiratie. Stukjes denim gelijmd (?) op een lap en daarna doorgestikt.

In de kerk een graftombe voor de ingewanden van Floris V. Nu tussen de quilts!

De kerk is trouwens een schitterende sfeervolle achtergrond voor zo'n tentoonstelling.

Hier heb ik staan puzzelen hoe deze blokken  in elkaar zijn gezet. En hoe de vlechtlijnen gequilt zijn.

Zo schattig voor op een poppenbedje!

Er zijn quilts waar je naar blijft kijken. Het kleurgebruik hier is bijzonder mooi met alle nuances.

Geïnspireerd door het leven van de Amish.

De grotere vlakken zijn geschikt voor grote motieven. Dit is echt een grote quilt, maar dat zie je zo niet.

De huisjes hingen er een paar keer. Klein, maar fijn!
De kleuren passen zo mooi bij elkaar.

Hier nog zo'n quilt met grote bloemmotieven. Ik heb dat soort stoffen al verzameld, maar wil er eigenlijk niet in knippen. Dit maakt het waarschijnlijk minder erg!
Een detailfoto. (Ben ik nou de enige die het zonde vindt om de schaar in  mooie stoffen te zetten?)

Ik dacht dat dit een gigantische quiltklus zou zijn geweest, maar niet om ieder hexagonnetje zijn de steekjes gezet: de quilt is met een groter hexagonmotief gequilt. Zo versterk je het patroon.

De kleinere 4-patch blokjes geven structuur.

Hier lijken cirkels gebruikt te zijn, maar het zijn allemaal driehoeken. Licht en donker geven een illusie.

Een Dear Jean met pittige kleuren. De afwisseling in het maken lijkt mij leuk, maar ook een langdurig proces. Een potentiële UFO...

Ik was een beetje overvoerd en ging de kraampjes even bekijken. Handel in de kerk.... ;)

Bij Quilt it & Dotty zag ik Shirley (Zipje en Zopje!) en een mevrouw die aan het quilten was. Dit gaf mij de gelegenheid vragen te stellen. 
Of zo'n quiltring nu wel handig was, want met een borduurring lukt het bij mij niet. En iets over het afhechten.

Dus nu ga ik snel de tips uitproberen! Want de kerst nadert al. Gisteren zag ik de eerste Sinterklaasartikelen in de winkel! De Kerstquilt moet af!