maandag 27 augustus 2012

Eerste quilt hangt te drogen...en een vraagje.

Vanmiddag de ophangsleuf afgemaakt, mijn echtgenoot heeft een stok op maat gezaagd, we zijn op pad geweest voor colorcatch-doekjes die ik was vergeten bij het boodschappen doen, de wasmachine aangezet met 4 doekjes erin voor de zekerheid en na het korte wasprogramma het quiltje bij wat droge handdoeken in de droger op een koudere stand dan normaal. Zweet stond in mijn handen...

Maar het was nodig, de lijnen van het blauwe stiftje waren nadrukkelijk aanwezig, en letterlijk bloed, zweet en tranen waren in de quilt verwerkt. Het rook naar een dreumes-knuffeldekentje....

Het is gelukkig goed gegaan, klamvochtig liggend te drogen gelegd. Geen rare vlekken te zien, DNA-sporen uitgewist. Als ik tijd heb komt er morgen een foto, want dan moet ie wel hangen natuurlijk!

Maar nu denk ik al aan het volgende werkstuk. Ik ga voor Zoon3 een quilt voor op bed maken. Zoveel mogelijk met de naaimachine. Het patroon had ik al uitgedacht en in een quiltprogramma gezet, de stof is al in huis.

          A   B  C


Nu heb ik een vraag:

Het patroon is natuurlijk uit allemaal kleine vierkantjes op te bouwen, maar als je goed kijkt kan je ook aan ieder klein gekleurd vierkantje een klein zwart vierkantje maken, dan steeds tussen deze 1x2 een groot zwart stuk van 5x2 zetten zodat één lange baan (A) ontstaat.
Tussen de grote gekleurde vierkanten van 2x2 steeds een zwart stuk van 4x2, ook weer tot één lange baan (B).
En één lange baan (C) van alleen zwart. En dan steeds A, B, C.

Ik vraag me alleen af of dat verstandig is, of het niet gaat trekken ofzo. Wel wil ik alle stof van te voren wassen en strijken.

Hebben jullie advies?

9 opmerkingen:

  1. My 2 cents :
    Ik denk niet dat er veel quiltsters zijn die allemaal dezelfde kleur lapjes aan mekaar gaan naaien. Je idee (grotere delen zwart) is dus zeker goed. De stof zal niet trekken als jij er niet aan gaat trekken tijdens het strijken, snijden of naaien ;-)
    Probeer je patroon in blokken/banen te verdelen, banen met de kleine vierkantjes en banen met de grote. Snij niet alle stof vooraf, naai 1 (proef)baan en meet precies hoeveel je nodig hebt voor de tussenbanen.
    Zelf was ik trouwens geen stof meer vooraf tenzij er zware twijfel over kleur afgeven is. Maar je mag alle stof wel vooraf wassen hé! Voordeel van niet vooraf wassen is dat nieuwe stof makkelijker te snijden is.
    Enne ... ik ben erg benieuwd naar je eerste Affo!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie! Ik ga nu eerst een proefbaan maken, dan weet ik hoelang de effen banen moeten. En dat wassen vooraf laat ik dan ook maar zitten, het appret geeft net die stevigheid waardoor het minder kreukt en prettiger te verwerken is... Morgen begin ik!

      Verwijderen
  2. Natuurlijk kun je met grote stukken werken! Als ik naar je ontwerp kijk, dan zie ik dat het hele kleine vierkantje niet exact in het midden staat, als je in een lijn kijkt tussen de grote blokken...maar misschien is dat juist de bedoeling! zo niet, dan kun je het probleem nu makkelijk verhelpen. Bekijk de quilt alsof hij uit stroken is opgebouwd, dan kom je er wel uit. Succes, niet aan de stof trekken tijdens het naaien en ook zorgvuldig strijken. Opletten met secuur snijden, dan gaat het van een leien dakje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kleine vierkantje zit inderdaad niet in het midden, ik had eerst dit patroon uit blokken opgebouwd, maar de tussenstroken wil ik ook graag zwart maken, dan komt het zo uit. Ik vind het zo erg leuk. Bedankt voor je adviezen, morgen maak ik eerst een baan met grote blokken en dan bereken ik de rest. Ik probeer zoveel mogelijk met de machine te doen, ook het quilten. Heb jij ervaring met een walking foot? Die zijn er ook voor de low shank Singers, zoals de Featherweight.

      Verwijderen
    2. Voor mijn Bernina heb ik een walkingfoot, en ik vind het een waardevolle aanvulling. Vooral met het quilten heb je minder kans op valse plooien omdat de stof minder voor het voetje ''uitgolft''. Je kunt de walkingfoot niet gebruiken bij het free-motionquilten! Maar voor het in de naad quilten is het echt heel fijn.

      Verwijderen
    3. Morgen komt een walking foot voor de Singer Featherweight binnen, ik hoop dat dat bevalt, lijkt mij wel heel handig voor het quilten van de lange banen.

      Verwijderen
  3. Oja, ik was eigenlijk ook geen gekochte stof voor [zelf geverfde is een ander verhaal]. Ik vind de stof die ongewassen is prettiger om te snijden door het apprét, dat geeft wat stevigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je gaat de blokken met de featherweight naaien? Dan zeker heel regelmatig afspelden, want deze dame heeft geen boventransport, waardoor bovenlaag stof niet net zo gelijkmatig meeloopt als de onderste laag stof. Als je aan een walking foot kan komen, zou ik het gelijk doen, ideaal!
    Werk je met lange zwarte stroken tussen de gekleurde blokkenbanen, dan zou ik dmv opmeten en speldjes zetten aangeven waar de zwarte baan op de hoogte van het gekleurde blokje moet komen. Dit lijkt gek, maar bij meerdere banen valt het anders op dat de gekleurde blokken niet op gelijke hoogte lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een walking foot besteld voor de Featherweight! Morgen komt ie binnen als het goed is, moet ik snel iets hebben om even uit te proberen! Bedankt voor de tip van het spelden, ik denk dat ik op de zwarte banen met een wit potlood al aangeef waar de andere banen moeten aansluiten. Misschien is gewoon blokken maken toch wel makkelijker....

      Verwijderen