zaterdag 25 augustus 2012

Singer doosjes.(2)

Nog een keer over de bij de Singer naaimachine geleverde doosjes met voetjes en schroevendraaiertjes en andere handige snufjes.

Het groene blikje heeft een scharnierend dekseltje. Het lijkt op de groene kartonnen doosjes. Ik ga ervan uit dat de blikjes eerder waren, maar dat weet ik niet zeker.




Er is ook een zwart blikje.
Geen idee waarom er nu een andere kleur is, of dit een speciale uitgave is??








Het zwarte blikje heeft een hele mooie paars fluwelen binnenkant. Dat ziet er luxe uit. Bovendien is paars mijn favoriete kleur, helemaal goed dus. Er zijn geen bevestigingsmogelijkheden voor de accessoires, alles ligt er los in.




Dat is bij dit doosje wel anders. Dit is naar mijn mening het mooiste doosje. Klein, mooie sluiting, paars fluwelen binnenbekleding en op de bodem klemmetjes om de verschillende onderdelen vast te zetten. Geen gerammel in blik! Erg verzorgd allemaal.

 

 
 
Ik moet nog een plaatje zoeken om goed te kijken op welke manier alles hoort te zitten, en of het wel compleet is. Nu ligt het wat rommelig. Een detailfoto van de sluiting. Zo veel aandacht aan besteed! En het voelt gewoon lekker als je het dicht doet, het past precies.


 

 
Toch zie ik dit houten doosje als het topstuk van mijn verzameling: de Puzzle box.

Dat is niet de naam die Singer heeft gegeven, maar je snapt waarom hij zo genoemd wordt als je alle onderdelen weer op zijn plaats probeert te krijgen!

De zijkant laat zien dat de constructie apart is, je klapt de bovenkant open...



Dan de ene zijkant en dan de andere zijkant.
















Dan ligt de hele box uitgespreid voor je. Met de klemmetjes hoort alles vast te zitten. Op de juiste plaats.. Gelukkig had ik hier wel een plaatje van gevonden. Ik moet dat maar uitprinten en in de box bewaren, want het is  echt een gepuzzel.

Een volgende keer laat ik zien wat er allemaal aan voetjes enzo in de dozen hoort te zitten. En ik zoek nog wat informatie over de Puzzle box. 

9 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens dat de puzzelbox de mooiste is...in ieder geval het meest aparte accessoiredoosje wat ik ooit gezien heb. En dan nog eens helemaal vol met allemaal interressante voetjes en hulpmiddelen....Zijn dit allemaal dingen voor de FW, of zijn ze ook toepasbaar op andere Singermachines?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze Puzzle box is ontworpen voor de oudste Singer naaimachines, de Singer 12, Singer 27, 127, 28 en 128, maar past op alle naaimachines met een laag voetje (low shank) dus ook op de FW. Voor zover ik weet is alleen dat afdekplaatje waar ik van de week iets over schreef speciaal voor de FW vanwege het aparte model steekplaat. De voetjes passen overal, mits je geen high shank of slant shank machine hebt.

      Verwijderen
  2. hallo Francis, wat een mooie collectie singerdoosjes, ik ben zelf ook op zoek omdat ik inmiddels al 3 FW'tjes heb en geen van allen is helemaal compleet, waar heb je de puzzelbox gevonden? op een rommelmarkt of via het internet? ik had er nog nooit een gezien en het is schitterend. Dank je wel voor al je uitleg over de werkwijze van de singertjes, ik heb er al erg veel aan gehad, vooral bij mijn 2de machientje dat er niet zo geweldig uitzag.

    groeten Toos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je de uitleg kon gebruiken! Geef ook aan als iets nog onduidelijk is, want ik vind het belangrijk dat wat ik opschrijf goed begrepen wordt (beroepseer van een docent..).

      Ik kijk op rommelmarkten en op internet. Maar omdat ik nu 10 Singer naaimachines hier in huis heb en bij bijna iedere machine zat wel een doosje accessoires, heb ik vrij veel inmiddels. De puzzle-box zat bij een naaimachine, maar die meneer wilde hem ook wel los verkopen. Want voor die naaimachine had ik geen interesse, die was niet compleet en vrij algemeen. Het is zoeken en geluk hebben!

      Verwijderen
  3. De puzzelbox is echt schitterend. Alles zijn eigen plekje, dat is best wel handig en overzichtelijk. Ik heb een zwarte metalen doosje waar alles los in ligt.
    Groetjes, Renske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mijn favoriete FW heb ik een gewoon plat, breed, zwart kartonnen doosje dat precies past in de ruimte die onder het bakje links in de koffer van de FW overblijft. Dat is ook de bedoeling geweest van Singer. Het kleine bakje in de nieuwere modellen van de koffer is voor 4 spoeltjes en andere rommeltjes, de accessoires zouden links onderin de koffer moeten. In mijn accessoires-doosje wil ik voor deze FW alles compleet zien te maken. Maar ik wil het ook wel gaan gebruiken, al is het maar één keer, gewoon om te kijken hoe het werkt. Ruches zal ik niet vaak maken..

      Verwijderen
  4. wow wat ben jij een bofferd met zulke mooie doosjes! Ik heb de groene kartonnen doosjes, waar met moeite alles in past. Ja, leuk he, alles uitproberen, en ruches langs een kinderquiltje maken, waarom niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, heb je een idee wat de officiële Nederlandstalige benaming is van de puzzle box? Ik vind ze enkel in de Us.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Elke, ik heb geen idee hoe ze in Nederland genoemd worden. Je ziet ze hier ook bijna niet.
      Groetjes, Francis.

      Verwijderen