maandag 23 februari 2015

Problemen of uitdagingen?

Ik heb een Featherweight gekocht zonder koffer, zonder voetpedaal en met de toevoeging dat de machine 'Jammed' was. Dat betekent dat ie vast zit. 

Nu ben ik een positief mens, misschien iets te optimistisch soms, maar ik zag mogelijkheden!
Meestal zit een Featherweight vast omdat er draad achter het spoelhuis is gaan zitten. Dat is gemakkelijk te verhelpen, als je weet hoe dat moet. En dat weet ik!

Verder heb ik wel een voetpedaal en een koffer van een wat beschadigde Singer Featherweight. 
En eventueel is een modern voetpedaal ook te gebruiken.
In plaats van een koffer zijn er ook hele leuke tassen voor naaimachines, zoals deze:
En als het helemaal hopeloos was met die machine, kon ik altijd nog onderdelen gebruiken. De prijs was redelijk. Ik vermoed dat de koffer, het voetpedaal en de machine los verkocht zijn, om iets meer op te brengen dan een niet-werkende machine die compleet is.

En toen kwam ie binnen. Een mooie machine, gewone gebruikssporen, netjes van onderen en achter de faceplaat. Geen draad te zien. Eigenlijk geen enkele reden te bedenken waarom ie het niet zou doen.

En dat niets doen moet je heel letterlijk nemen! Deze machine noem je Froozen, bevroren. Het vliegwiel kan je niet draaien. Nou, één mm naar links en één mm naar rechts. En dan zie je het spoelhuis aan de andere kan minder dan een halve mm bewegen. En ook achter de faceplaat voel je dat er een connectie is. 
Alsof er een reanimatie nodig is. En dat is het ook!

Ik kwam er zelf niet uit, maar op Facebook is een groep liefhebbers van Singer 221 en 222. Het is een besloten groep, maar je kan jezelf aanmelden om mee te doen en de berichten te kunnen lezen.

Hier vind je allemaal mensen die elkaar foto's laten zien van hun lieveling, van de nieuwste aanwinsten, van jaloersmakende mazzeltjes en ook van wat ze die dag genaaid hebben met hun Featherweight.

En je kan daar vragen stellen! Genoeg mensen die advies willen geven en bereidwillig zijn om zich te verdiepen in een probleem.
In mijn beste Engels heb ik daar om raad gevraagd. Natuurlijk kwamen er allerlei adviezen hoe ik draad moest verwijderen en het kostte moeite om duidelijk te maken dat alles vast zit. Dus bepaalde schroeven kan ik ook niet bereiken, als ze nu 'bevroren' aan de achterkant zitten. Normaal draai je aan het vliegwiel en kan je erbij, maar nu niet.

Gelukkig kwam Carmon Henry (van www.april1930.com) op het idee dat ik een foto zou laten zien van het binnenwerk. En omdat dat er goed uitziet denkt hij aan een timing probleem. Nu heb ik een foto gemaakt van de machine (links) met daarnaast een goed werkende. En je ziet het verschil!
Beide machines staan aan de onderkant met het spoelhuis en de haak die de draad moet pakken in dezelfde stand. Echter achter de faceplaat is de positie heel anders! De draadhefboom staat bij de linkermachine halverwege en rechts bovenaan. 

********(Rechts staat de draadhefboom in de positie die hij moet hebben als je je naaiwerk onder het voetje vandaan wil halen. Heel belangrijk om op te letten!! Zo voorkom je dat de bovendraad onder vast komt te zitten in het systeem.)***********

Een stukje dichter bij de oplossing, denk ik als optimist! Nu kan ik zelf ook weer informatie gaan zoeken. Over de timing van een machine, dat onder en boven synchroon lopen. En hoe ik alles los moet krijgen om dit te herstellen.....

Ik houd niet van legpuzzels, maar dit puzzelen is wel leuk!

Het onhandige van een wereldwijde groep is dat als ik iets post, de mensen aan de andere kant van de aarde aan het slapen zijn, of werken. Dus de communicatie gaat iets gefragmenteerd! Maar er zal antwoord komen. Ook daar zijn mensen die van deze puzzeltjes houden...

Wordt vervolgd!