zondag 16 oktober 2016

Batiks.

Gisteren was de Singer Featherweight Onderhoudsworkshop in Etten-Leur, bij Quiltshop Leur. Omdat ik ruim op tijd wil zijn en we files konden verwachten vanwege de afsluiting van de Merwedebrug, reden we vroeg weg en via Rotterdam. Natuurlijk waren we nu veel te vroeg, maar een lekker kopje koffie en rustig opstarten is ook belangrijk. De deelnemers waren weer erg gezellig, de machientjes snorden en problemen als een vergeten voetpedaal of een ouderwetse ronde stekker konden orden opgelost. Ik had zelfs een mannelijke deelnemer met een Singer 201 die zeer verbaasd naar alle quilts keek en de naam van Gert van Raalten werd vaak genoemd als voorbeeld voor mannen die (willen) quilten. Het blog van Gert vind je hier:  https://realmenstitch.wordpress.com/ Gert maakt hele mooie quilts, quilt ze met piepkleine en regelmatige steekjes en is erg aardig, dus kom je hem tegen (bij de winkel van Carol Cox), schroom niet om met hem in gesprek te komen. Bovendien heeft hij ook een Featherweight. Ik ben gisteren tijdens de workshop weer helemaal vergeten foto's te maken, hoewel er genoeg momenten waren die de moeite waard waren voor een kiekje, zo goed was iedereen bezig met zijn machientje en ook behulpzaam. En de winkel is ook zo mooi. Een hele grote collectie stoffen, voor iedere smaak is er iets. Is er veel, kan ik beter zeggen! Hier kan iedereen slagen, zoveel keus! Quiltshop Leur staat ook op de beurs in Maastricht komende week, donderdag 20 t/m zondag 23 oktober 2016. Ik ga op zondag ernaar toe!
Ik kocht gisteren ook wat stofjes, mijn eerste batiks. Dochterlief wil een quilt om haar kamer op te fleuren. Iets met aqua leek haar wel mooi en met deskundige hulp heb ik wat uitgekozen om ermee te beginnen.
 
Ik vind de Double Wedding Ring een geweldig patroon, maar geen haalbare kaart. Iets makkelijks en snels moet het worden. Speuren op internet leverde wel iets op wat er een beetje op lijkt en daar ga ik me nu aan wagen.
 
Het probleem met Batik stoffen is dat je geen voor en achterkant ziet. En deze stoffen hebben ook geen kantlijn. Natuurlijk is de stof dubbelgevouwen op de rol, zodat de kant met de bergvouw de goede kant is. Maar als je een stukje stof hebt geknipt zit je niet altijd precies op de vouw hè, dus die aanwijzing helpt niet zoveel.
Gelukkig kan je op internet van alles vinden en met deze aanwijzingen hoop ik er toch uit te komen.
 
Dit artikel moet mij helpen:
 
https://laurieshifrindesigns.wordpress.com/2013/05/26/determining-rightwrong-side-of-batiks-and-dyed-fabrics/
 
Let op spikkeltjes en vage contouren, dat is de achterkant van de stof.
 
Ben benieuwd of ik het kan zien.
 
Behalve uitrusten en een wandeling met man en hond, ben ik vandaag bezig geweest met een hele vieze Featherweight. 
Voor en na!
Alles was vies van vet en smeer, van stof en ouderdom.
Maar een flinke poetsbeurt doet wonderen. De zilverkleurige metalen delen in een sopje groene zeep en de rest met wasbenzine of naaimachine-olie. Zelfs de stang waar de voet aan vastzit is in het sopje geweest! Maar de machine is nu weer schoon, van binnen en van buiten. Het is dankbaar werk en je ziet resultaat.
 
Nu gaat Annabelle aan de Batiks beginnen. Met 8 HST tegelijk. Daarover later meer. We hebben vakantie, dus lekker veel tijd voor van alles!