dinsdag 14 april 2015

Folk Art USA: Quilts. Postzegels van 13c.

Als je op internet rondkijkt, zie je vaak iets interessants, leuks, ontroerends of inspirerends. En dat laatste overkwam mij toen ik deze postzegels zag!

Ik ben geen liefhebber van postzegels. Mijn moeder wel. Zij spaarde ze. Boeken vol! Dus moesten de gekregen of ontvangen postzegels eerst met een ruime rand papier van de enveloppe geknipt worden. Daarna in een bakje met water losweken. Dan drogen. Weer later per land gesorteerd in kleine bakjes. En netjes in de speciale postzegelboeken. 
Voor mij iets om helemaal kriegelig van te worden! (Ik heb wel netjes leren knippen door deze activiteiten...)

Maar deze postzegels vind ik wel erg leuk! Mandjes, patchwork-mandjes! Driehoeken, driehoekjes, vierkantjes, een hengseltje. Nu ik wat meer quilts heb gezien, herken ik de opbouw.

En met die blokjes kan je interessante patronen maken.
Natuurlijk kunnen de mandjes ook met het hengsel omhoog in een quilt, maar zoals de postzegels tegen elkaar aan zaten is ook mooi. Nu kan je in het patroon ook vierkanten zien verschijnen.
En een heel velletje postzegels lijkt al een beetje op een quilt.

Aangezien ik zin had in een nieuwe UFO, heb ik stofjes en Roxanne-lijm, Freezer Paper en naald en draad gepakt. Patroontje uitgerekend, malletje gemaakt en de eerste hengseltjes op stof getekend.
Die mandjes zullen het probleem niet zijn. Goed op maat de stofjes snijden, 1/4 inch voetje erbij en gas geven. Maar ik heb weinig ervaring met appliceren. Toch gaat het best wel! 

Als ik het nu per 4 mandjes maak... Stel dat ik er genoeg van krijg... Dan heb ik een klein kleedje. Met 8 mandjes een lopertje. Met 12 een loper. Met 16 een kleed. Met....

Die hengeltjes zijn goed om te oefenen met appliceren. En het ongebleekte katoen als achtergrond vind ik zo lief!  Simpel werkje. Verstand op 0. Soms heb je dat nodig!

En kijk eens wat ik een paar $ vond op Ebay:

Een Eerste Dag Enveloppe met deze postzegels! Kon ik niet laten lopen.... Maar meer postzegels ga ik niet verzamelen!