zondag 15 maart 2015

Weekend!

Vorig weekend in Den Bosch, een drukke werkweek met extra activiteiten (etentje met de sectie, afscheidsfeestje van een collega, meer uren werken door de toetsweek), naaimachines en spullen klaarmaken voor de workshop en gisteren naar Schiedam. Geen wonder dat ik nu moe ben!
Ik vouwde net boven een wasje op en het bed met de kat erop lonkten naar me... Kijken of ik het volhoud tot vanavond!

Zaterdag was weer een topdag! Om 7:30 uur werd ik gehaald door Marlies Wolda van De Quiltmuis. 
Dit stond allemaal klaar. Naaimachines, snoeren en gereedschap en het koffertje van Het Singer Winkeltje. Het paste maar net in de auto!

In Schiedam heeft Betty Prins haar atelier in een oud schoolgebouw. Behalve van de sfeer van het lokaal met een hoog plafond en veel ramen waardoor het erg licht is, was ik onder de indruk van de kasten vol met lapjes en de quilts die er hingen. Mooie appliquaties en een hele mooie kleuren. Echt mijn smaak!

Veel tijd om te kijken en te dromen was er niet. Alle spullen moesten naar binnen. 
Marlies ging haar winkeltje op locatie uitstallen en ik legde nog een snoer voor de electra neer en zette twee Singer Featherweights neer voor de mensen zonder eigen naaimachine. 

De deelnemers kwamen binnen en velen kenden elkaar echt, of via Facebook of van blogs of via de mail. Niet dat je dan een oude bekende bent, maar het is leuk om nu een gezicht te zien bij een naam of iemand in reality.
Al snel waren alle stoelen bezet en kon het onderhoud beginnen.

Ik had zelf geen tijd om foto 's te maken, dus een paar hoogtepunten van het net geplukt.
Dit was nog aan de koffie vooraf. Zien jullie de kasten met heerlijke lapjes? Betty heeft gewerkt als kostuummaakster, dan heb je een flinke voorraad nodig.
Dit vind ik een leuke foto. Dat ie niet helemaal scherp is kan een voordeel zijn ;) 
Het gereedschap had ik hard nodig, want er waren drie naaimachientjes waar nog een condensator onder zat. Die moet echt verwijderd worden!
Het stellen van de riem is even een handigheidje en ook uitproberen. De riem moet niet te los en niet te vast! Leidraad is: zo los mogelijk, zonder dat het vliegwiel slipt.

Ik laat niet de foto zien van zoeken naar het kleinste schroefje van de halve maan. Hoe wel allemaal op de grond rondkropen om het grijze tapijt af te zoeken naar het zilverkleurige schroefje... Gelukkig heeft de eigenaresse het uiteindelijk gevonden!

Betty gaf tijdens de lunch een uitleg over haar quilts en liet er een aantal zien. Helaas heb ik dat gemist, omdat ik druk bezig was met vragen beantwoorden.

In de middag ging iedereen aan de slag met het project van De Quiltmuis, de klosjeshouder met het naaimachine-speldenkussen. De Singertjes snorden en het was te merken dat ze goed gesmeerd waren, volgens de deelnemers. 

En daar gaat het ook om, dat je zelf het onderhoud kan doen. 
Na iedere 8 uur naaien, of na een groot project of na een aantal maanden (afhankelijk van hoe intensief je je FW gebruikt) moet er stof en vezeltjes textiel verwijderd worden, geolied en een paar keer per jaar gesmeerd. Helemaal niet moeilijk en door iedereen aan te leren!

Na afloop ruimden onze spullen op en dronken nog een kopje koffie. Daarna reden Marlies en ik terug naar Noord-Holland. Weer een fijne dag gehad en leuke mensen ontmoet!