woensdag 11 maart 2015

Onderhoudsworkshops...

Afgelopen zondag was de Singer Featherweight Onderhoudsworkshop in Den Bosch bij quiltwinkel Bossche Quilts en Meer.
Wietske en Herman zijn die winkel begonnen in de eetkamer van hun eigen huis....
..op nr 34 in de Sint Jorisstraat, omdat de bouw van de quiltwinkel enorm vertraagd werd. Maar nu gaat het opschieten, de vloer was gestort vorige week. Ik kon door het hek een kijkje nemen van de bouwplaats.
Dus deze zomer is in Den Bosch een hele grote winkel met veel ruimte voor workshops!

De pakketjes met het patroon van het Tulpentasje en gesneden stofjes waren al klaar en de kleurencombinaties zagen er lente-achtig uit. 

Ik had niet van die fleurige stofjes in huis toen ik het tasje maakte.
Ik heb het patroon ontworpen voor de workshops en het is door drie vriendinnen uitgeprobeerd. Ik vond het toch bijzonder om het nu zo in een echt pakket te zien liggen!

Wij gingen zaterdagochtend al naar Den Bosch om er een weekendje van te maken. Het was geweldig goed weer, we konden op een terras lunchen en hebben heerlijk gewandeld door de stad en winkeltjes bekeken. Nooit eerder vond ik Den Bosch zo leuk! 

Op zondagochtend vroeg opgestaan voor het ontbijt in het hotel en daarna richting Sint Jorisstraat waar ik met mijn tassen, koffertje met een naaimachine en mijn Samsonite beauticase met gereedschap.
De deelnemers druppelden binnen en zochten een plekje aan de lange tafel. Tineke en Dory kende ik van hun bezoek aan Purmerend en zij lieten wat van hun patchwork zien. Tineke had voor alle deelnemers een Doily  gemaakt. Dat is een gehaakt kleedje dat je onder je klosje kan doen, op of in plaats van het viltje. Vooral bij grote klossen is dat heel fijn, want die kunnen anders de lak van je spoelpin-houder-dekseltje beschadigen. Dus geweldig dat Tineke er zoveel gemaakt had!
(Tineke, nogmaals bedankt!)

De workshop ging prima. We hebben alle onderdelen geölied en gesmeerd en ook de halve maan opzij geschoven om het bakje achter het spoelhuis eens te verwijderen. Hier en daar moest een draad weggehaald worden. Een condensator moest omder de machine verwijderd worden en dan zie je toch dat de kwaliteit van het electradraad soms erg verschilt. Als het isolerende laagje broos is, moet het vervangen worden.
Bij de koffiepauze en de lunch was het gezellig om met een stel handwerksters samen te zijn. En het dakterras bij Wietske was natuurlijk ook heerlijk, zo'n eerste lentedagje buiten een broodje eten is wel heel ontspannend!
Na het onderhoud van de naaimachine gingen de dames aan de slag met hun Singertje om het tulpje te maken en daarna het tasje. De resultaten waren heel erg leuk! Deze stoffen passen erg goed bij dit patroon.

Ik denk dat het voor iedereen een leerzame en leuke dag was! En de deelnemers kunnen nu hun machine zelf verzorgen, het ging bij iedereen uitstekend!

Op 31 mei 2015 is er weer een Onderhoudsworkshop bij Bossche Quilts en Meer, want er was al een klein wachtlijstje. We gaan dan weer het Tulpentasje maken.

Op 28 juni 2015 ben ik aanwezig bij de Singer Featherweight Meeting van Atelier Bep in Hall, bij Apeldoorn. Daar sta ik de deelnemers met raad en daad bij.

Nu ben ik bezig de spullen klaar te leggen voor de Onderhoudsworkshop in Schiedam van morgen. Daar kijk ik ook al zo naar uit! Ik word om 7:00 uur opgehaald door Marlies Wolda van De Quiltmuis. Dat is wel vroeg, maar helemaal niet erg!

Met een gezellige groep met elkaar bezig zijn met die kleine naaimachientjes, dat is echt heel bijzonder!