zaterdag 19 juli 2014

Warm hè!

We zitten in de tuin, onder de luifel, met ventilator op tafelen een natte handdoek onder onze voeten.
Dat verkoelt enorm!

Ik kreeg via Facebook de vraag hoe ik mijn 1/4 inch voet nu precies had aangepast, dus heb ik nu een foto van de bovenkant gemaakt.
Het strookje metaal dat langs de stofrand glijdt, rust met een clipje op de zijkant van de voet. Dat clipje heb ik iets verbogen met een puntbektang, zodat het strookje metaal ( de guide) heel dicht tegen de zijkant van de voet geklemd wordt. Meer naar links dus, als de voet aan de naaimachine zit.
Nu krijg ik als ik naai een krappe 1/4 inch naad (scant 1/4 seam) en kan ik preciezer werken.

De laatste dagen ben ik met tussenpozen bezig geweest met de 1865 Passion Sampler. Dit zijn block 4, 5 en 6.
De twee nieuwe blocken 7 en 8 werden gepubliceerd en het feest van stoffen uitzoeken kon beginnen.
Ik bewaar de blocken die af zijn in showmappen, zo gevouwen dat de kleuren goed te zien zijn. Op deze manier voorkom ik dat ik dezelfde stoffen gebruik voor blocken die naast elkaar komen.
Block 7
In de bak met lapjes zet ik ook de stoffen die net gesneden zijn aan de linkerkant, zodat ik rechts vrij kan kiezen. Dat zal met de volgende rij erbij nog iets gecompliceerder worden, maar ik ga er geen drama van maken!

De stoffen-combinatie maken voor een block is leuk, maar nog steeds moeilijk. 
Soms blijkt iets dan eigenlijk minder mooi dan verwacht. Ik houd mezelf voor dat het een Sampler is, niet alleen een voorbeeld van blocken, maar ook om te leren.
Voor mij was block 8 echt een uitdaging, omdat ik ronde naden nog niet gedaan had. Wel eens voor een blouse,  maar niet voor plat patchwork, waar een fout nog meer opvalt.
Het tweede stukje ging het beste tot ik zag dat ik twee verkeerde delen aan elkaar had genaaid. Zo jammer!
Met een beetje smokkelen en prutten is dit het resultaat. 
Block 8
De bloemetjes zitten de goede kant op, de print op de lichte stof zit goed bij allebei de stukjes, maar de combinatie van roze met stippen en het lichte stofje met ook zo'n verdeling vind ik iets minder. Leermomentje!

Ik heb nog twee weken om block 1, 2 en 3 te maken, dan ben ik bij. 
Maar de komende periode wordt het vooral borduren! Kijken of dat gaat met deze temperatuur!