zaterdag 26 juli 2014

EPP, malletjes maken.

Omdat ik zelf patronen van blocken wil aanpassen in grootte en/of een combinatie van paper piecing en English Paper Piecing wil toepassen, zocht ik op internet naar sites die dit vergemakkelijken.

Voor hexagonnen, wiebertjes kwam ik deze tegen:

http://incompetech.com/graphpaper/

Je kan instellen op welk papier je gaat printen, hoe dik de lijntjes moeten worden, hoe lang de zijde van het driehoekje is (en twee driehoekjes zijn een wiebertje) en de kleur waarin het geprint moet worden. Ook kan je het resultaat opslaan. 
Dit had ik graag vorig weekend willen hebben, toen ik met inch liniaal en potlood en schaar bezig was de wiebertjes voor de Zeven Zusters te maken!

Omdat ik de blocken van de 1865 Passion Sampler niet van 18 centimeter maar van 9 inch maak, wilde ik ook inch-papier.

Dat vond ik op deze site in alle soorten en maten:

http://www.printablepaper.net/category/graph

Hier vind je in centimeters en inches in allerlei verdelingen grafiekpapier, maar ook invulbladen voor agenda's, klasindelingen voor leraren etc. Heel veel!

Let op, helemaal naar onder scrollen, daar staat pas het A4-formaat. 

Voor inch ga ik waarschijnlijk dit gebruiken, met de 1/4 inch lijnen erbij:
(http://www.printablepaper.net/preview/grid-portrait-a4-4-index)

Ik hoorde dat de losse vellen Freezer Paper geprint moeten worden op formaat letter. Ik zal eens proberen of mijn printer ook Freezer Paper accepteert als je het zelf op maat hebt geknipt. En wat dikker papier voor de malletjes zou ook handig zijn.

Vaak moet je de printer zo instellen dat 'ie niet de hele bladzijde uitsmeerd over het papier, maar echt alleen maar print en de verhoudingen ook hetzelfde houdt als in het oorspronkelijke bestand. Sommige printers willen het graag mooier maken, maar dat is nu juist niet de bedoeling.

Controleer dus altijd of je print de goede maat heeft door een stukje na te meten.

Zo'n print is ook te gebruiken als kleurplaat voor een ontwerp van een quilt. Op hoeveel manieren zou je dit kunnen toepassen?!