donderdag 29 november 2012

Singer Featherweight, de spoel winden.

Voor het winden van de spoel geeft de Singer handleiding de volgende adviezen:







Het vliegwiel moet los om te voorkomen dat de naald zonder reden op en neer gaat. Nu draait alleen het vliegwiel en kan het spoeltje wel opgewonden worden.

"De voetregulateur"  mooi woord voor gaspedaal....













Ik vind het niet zo handig dat het garen op deze manier langs de warme lamp geleid wordt. Op deze tekening lijkt dat mee te vallen, maar volgens mij gaat de draad er vlak langs.






Daarom voer ik de draad langs het handgreepje van de bovendraadspanningsregelaar.





Ik heb met een fotobewerkingsprogramma in de foto het draad extra gekleurd, denk dus niet dat ik met dik breigaren stik!



Omdat het vaak voorkwam dat ik aan het spoelwinden was, maar er niets gebeurde, laat ik het begin van het garen op de volgende manier om het spoeltje gaan: het kleine stukje draad dat door het gaatje van het spoeltje gaat en dat je vasthoudt (A) kruist de draad die via de spanningsschijfjes en draadgeleider aan de klos vastzit (B). Op deze manier zet je de langste draad even vast en slipt de draad niet om het spoeltje. Het draadeinde (A) knip ik na een tijdje zo kort mogelijk af.



Het spoeltje zoals het op de as van de garenwinder zit.

A=  korte einde van het garen
B=  gaat richting garenklosje.