woensdag 5 september 2012

Wanneer moet je je Singer Featherweight oliën?

Ik heb alle Singer naaimachines die hier binnenkwamen gereinigd en geolied. Dat was nodig omdat naaimachines van 50 jaar oud (of ouder) niet altijd goed onderhouden zijn. Vaak heeft dat te maken met onzekerheid van de gebruiker.
Natuurlijk is het in het begin eng om je mooie naaimachientje open te schroeven, zeker de eerste keer. Maar ook een chirurg heeft eens de eerste snede gezet... en alles went!

Vooral vrouwen hebben de neiging te denken dat ze niet technisch genoeg zijn om hun machine te onderhouden. Dat is zeker voor de oude naaimachines onzin (ik weet niets van moderne elektronische naaimachines!). Wie een quilt kan naaien, heeft zeker praktisch inzicht en een schroevendraaier gebruiken of in een olie-flesje knijpen moet dan ook lukken!
De gewone smeerbeurten houden in dat je een druppeltje naaimachine-olie in elk olie-gaatje doet wat in de handleiding staat aangegeven. En de grof metalen kamraderen kunnen motor-vet gebruiken (tube) of vaseline. Smeer dat met een niet-pluizend wattenstokje of gewoon je vinger rondom de radaren.

Om de hoeveel tijd moet je dit doen?

De handleiding vermeldt dat oliën dagelijks nodig is bij voortdurend gebruik van de machine. Nu neem ik niet aan dat je met een schattige Featherweight een illegaal naai-atelier begonnen bent, maar een enthousiaste naaister zou om de dag of om de 2 a 3 dagen even het olie-flesje kunnen hanteren. Neem altijd !!!!! naaimachine-olie. Het merk maakt niet uit, maar naaimachine-olie is het zuiverst.

Op een Amerikaanse site werd ook olie voor revolvers en geweren genoemd als mogelijkheid en inderdaad is dat een alternatief, maar in mijn familie- en kennissenkring niet voorradig...

Je hoeft geen boekhouding bij te houden, hoeveel uur je al bezig bent geweest met je machine. Maar een beetje in de gaten houden kan zeker geen kwaad!

Mijn FW staat hier in de huiskamer en komt regelmatig tevoorschijn. Vorige week vond ik ineens het geluid niet zo prettig. Het prrrrrrrrrrrr werd een hakketakketakke-geluid. En er kwam een metalig luchtje om de machine heen te hangen.

Ik schaamde me wel een beetje! Zoveel "nieuwe" oude naaimachines vertroeteld en mijn eigen trouwe machientje wat verwaarloosd! Dus gelijk de stekker uit het stopcontact, steekplaat verwijderd en het stof met een kwast en een doekje van de transporteur gehaald. Frontplaat eraf , bovenplaat waar het klosje met garen opzit opzij schuiven, zelfs de dekplaat aan de onderkant even verwijderen en overal een druppeltje olie op en in gedaan met als extra de vaseline op de grof geribbelde kamraderen.
 Het is zo logisch! Waar metaal over metaal glijdt, moet wat olie tussen om slijtage en vastlopen tegen te gaan!
Mensen horen ook gewrichtssmeer tussen de botten van een gewricht te hebben, naast wat kraakbeen. Als dat ontbreekt doet het bewegen pijn en word je stijf en stram.
Ik vond niet meteen dat mijn naaimachine beter werkte. Gelukkig was het een klein naaiklusje. De volgende dag was de olie goed verspreid en snorde ze weer als vanouds. Dus een beetje opletten hoelang het geleden is dat ik heb geolied, zal ik ook gaan doen! Maar luister en ruik, je machine geeft zelf ook een noodkreet als ze verwaarloosd wordt!

Wordt de machine voortdurend gebruikt, dan moet ze dagelijks worden gesmeerd.....

18 opmerkingen:

  1. hoi Francis ik kwam vanavond een singer 301 tegen, ziet er geweldig uit, ik neem aan zwaar, wordt het grote zusje van de 221 genoemd, heb jij enig idee of de eventueel in Nederland te koop zijn? marktplaats, ebay (alleen Amerika maar verzendkosten zijn erg hoog) ik kan nergens iets vinden? voor nu welterusten groeten Toos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Toos! Ik ken die wel, maar heb er nog nooit een op Marktplaats gezien. Blijf kijken en houd hoop! Bestellen vanuit het buitenland is een risico, de schade door de posterijen kan aanzienlijk zijn.....

      Verwijderen
    2. dat is bemoedigend! ik heb zondag een FW 221 wit gekocht in Engeland en die is vandaag in Eindhoven aangekomen, hoop dat alles goed gaat, en ik blijf uitkijken naar de 301, maar ik denk dat daar de verzendkosten heel hoog van zijn want die zal wel heel wat zwaarder zijn.
      fijne dag Toos

      Verwijderen
    3. Van een echte handelaar mag je verwachten dat alles goed verpakt en ondersteund is. Een trapnaaimachine zit ingeklapt in een kast ook op zijn kop, dus dat is het probleem niet, maar tijdens transport moeten er luchtbelkussentjes of ander schokabsorberend materiaal om de kwetsbare onderdelen.
      Leuk, een witte FW! Echt mooi!
      Heb je nog meer naaimachines?

      Verwijderen
    4. JA, mijn gewone janome p 6600, een kleinere janome die ik altijd mee nam naar cursussen, en dan inmiddels 2 221's, 1 222 en de witte dus die ik vandaag of morgen verwacht, zondag via ebay gekocht en ook nog een elna 1, de grasshopper, ook een geweldige machine. de bedoeling was gewoon een 221tje, maar ja, het zoeken, kopen, schoonmaken is de helft van de fun, wie weet waar het stopt

      Verwijderen
    5. Geweldig! De Elna Grasshopper heb ik nu op marktplaats zien staan, lijkt me ook mooi, maar ik houd het bij zwarte Singers (OK een witte Featherweight zou erbij passen..) want het raakt hier aardig vol. Zoeken, scoren en schoonmaken is heerlijk om te doen! Misschien kunnen we eens ervaringen uitwisselen!

      Verwijderen
    6. hoi Francis, gisterenmiddag het witje ontvangen, in geweldige conditie zo te zien, nadat ik een verloopstekker had gekocht geprobeerd en het loopt geweldig, hoe het naait weet ik nog niet, straks proberen dan ook stofvrij maken en hier en daar wat smeren. Ik weet nog lang niet zo veel van de singertjes als jij, als er iets moet gebeuren raadpleeg ik eerst jou blog en dan begin ik. Ervaringen uitwisselen zou dan ook voornamelijk van een kant komen, lijkt me wel gezellig maar volgens mij wonen we ook nogal ver uit elkaar, ik woon in de buurt waar jij de singer met half koffer hebt gekocht.

      fijne dag Toos

      Verwijderen
    7. Hallo Toos, jammer dat je zo ver weg woont, maar misschien komen we elkaar tegen op de tweede Singer Featherweight Meeting bij Bep? Ik vind het erg leuk dat je iets aan mijn blog hebt. Ik zoek zelf mijn informatie ook op internet en uit de handleiding, maar dan wil ik het ook zelf nog eens uitproberen. Ik kan nog lang niet alles, ik leer steeds iets bij. Maar ik merk ook dat klussen aan mijn favoriete Singer FW meer stress oplevert dan aan mijn Kneusje of een andere oude Singer. En dan ben ik ook begonnen aan mijn tweede quilt, een echte grote..
      Groetjes en fijn weekend!

      Verwijderen
    8. hoi Francis, toen Bep de eerste dag had, had ik nog geen machientje dus kon ik niet, en nu ga ik naar Wendy Vosters in Budel, ook nog altijd 3 kwartier van Roermond, heb vandaag de witte onder handen genomen, alles werkt, schoon en gesmeerd, motor hoeft niet, is uit 1964, een van de laatste witte en in de beschrijving staat geen vet in de motor, en bovenin zit een tandwiel van plastic, toch al een behoorlijk verschil met de oudere, morgen maar eens mee naaien.
      Ik vind het heel knap dat je gelijk met zo'n grote quilt begint, en dan vooral het quilten straks, of ga je proberen om dat met de machine te doen. Ga nu even op de engelse site voor onderdelen kijken, ik heb nog lang niet bij alle machines, alle spoeltjes en voetjes. heel veel succes en een gezellig weekend Toos

      Verwijderen
    9. 1964 is een heel goed bouwjaar hoor! Ik ben van 29 februari 1964.... En doet je witje het goed?

      Verwijderen
    10. sorry Francis, ik had niet gezien dat je geantwoord hebt maar het witje naait heel erg mooi, motor maakt een iets ander geluid dan mijn andere 3, maar of dat nu wel of niet goed is is nog niet duidelijk, heb wel weer genaaid maar op mijn janome, het voordeel daarvan is dat ik niet na hoef je denken, dat kan ik half slapend nog, en bij de singertjes moet ik steeds even wennen, ebruik de kniehendel die er niet zit, schaartje mis ik, dus er zal niet zo heel veel op genaaid gaan worden en uiteindelijk zullen er zeker 2 weer weg gaan, welke weet ik nog niet want ik vind het heel moeilijk om te kiezen, de 222 is apart maar het minst mooi, 1 van de zwarte komt van een mevrouw haar moeder en ziet er nog schitterend uit, en het witje is ook geweldig om te zien, voorlopig staan ze hier nog, en misschien vind ik na de singer dag bij Wendy ook wel dat ik er veel meer op moet doen. en dan nog de elna naait haast nog mooier dan de singertjes, je ziet mijn dilemma, vandaag heb ik bee in Melick van de winkel van Marij uit Beek en dan ga ik weer verder met de pies and tarts, is een hele klus, ongeveer allemaal handwerk maar het wordt geweldig, als je wilt zien hoe zo iets eruit ziet, Anja heeft de hare op haar blog staan en Anja is een van mijn (quilt)vriendinnen. fijne dag en groeten Toos

      Verwijderen
    11. Iedere naaimachine heeft weer haar eigen voordelen. Misschien hangt het ook van je stemming af en of het een klein projectje is of een grote lap waar je veel stof rechts naast de naald moet kunnen plaatsen.
      Ik heb gekeken op internet naar de pies and tarts, ziet er leuk uit met al die circels. Ik denk over de variahex, maar ik wil perse op de naaimachine kunnen werken en weet niet of dat kan. Sommige hexagonaaltjes wil ik wel met de hand doen, maar verder moet het wat sneller. Ik merk echt dat ik nu weer werk. Behalve dat ik daar mee bezig ben, heb ik ook veel minder energie over tijdens mijn vrije tijd.

      Groetjes, Francis

      Verwijderen
  2. Goedemorgen Francis. DANKJEWEL!!! voor je hele duidelijke en goede verhaal! Hier heb ik veel aan. Je blog is een bron van informatie, en je hebt zeker gelijk: als je een quilt kunt maken, kun je ook een paar schroefjes los draaien.
    Bedankt hoor, ik ga snel aan de slag.
    Fijne dag en groetjes, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Ik ben nu na de zomervakantie weer begonnen met lesgeven, dus minder tijd om te bloggen, maar ik ben al weer wat artikeltjes aan het voorbereiden! Zelf zoek ik nu ook in mijn eigen blog, zo handig om informatie bij elkaar te zetten!

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Dank je, er komt nog meer aan, de draadspanning schoonmaken en de vrijloop van het vliegwiel! Ik kom tijd te kort!

      Verwijderen
  4. hallo;

    ik heb van vrienden een oude singer trapnaaimachine gekregen; er zit geen boekje meer bij en ook geen onderdelen, maar ik ben erachter gekomen, dat het een naaimachine is uit 1924!
    nu is mijn vraag: kan ik deze machine zelf reinigen, zodat ze weer kan gebruikt worden, want nu zit het vliegwiel vast;
    ik zou ze willen houden om mijn kleindochter (7 jaar)de basis van het naaien aan te leren; mijn electrische singer gaat een beetje te snel voor haar;

    vriendelijke groeten,
    lieve
    lieve.arnauts@skynet.be

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Halllo Francis,

    Ik heb net mijn Featherweight gekocht en ontvangen. Hij ziet er geweldig uit en ben zeker van plan hem goed te onderhouden.
    In de handleiding lees ik dat je ook het motortje één keer in de 6 maanden een smeersel moet geven. Wat kan ik daarvoor het best gebruiken?

    Vriendelijke groet,
    Gerrie.

    BeantwoordenVerwijderen