vrijdag 7 september 2012

Draaddoorhaler Singer 121632 en start tweede quilt.

Dit is een Singer Needle Threader, oftewel een draad-door-het-oog-van-de-naald-van-de-naaimachine-doorhaal-hulp. Het kleine haakje links op de foto gaat door het oogje van de naald en je haakt de draad van de bovendraad eraan en trekt die door het oog van de naald. Heel handig!
Ik heb een bril voor veraf sinds mijn 11e en al ruim 2 jaar een leesbril, maar met allebei zie ik toch dit soort kleine dingen op een bepaalde afstand niet optimaal. En ook zonder bril niet! Dus zat ik vaak te oetelen.

Het haakje zit met een schroefje vast en ergens heb ik nog een paar reservehaakjes, want deze had ik uit Engeland besteld (bij Helen Howes , voor losse onderdelen en allerlei merken naaimachines, leuke site en aardig contact) en later trof ik er één in een doosje bij een naaimachine.
De handleiding is een fotokopietje van het origineel.
 
 
Ik ben begonnen met de quilt voor Zoon3. Het snijden gaat al iets meer ontspannen en ik kan beter omgaan met de vakjes op de snijmat in combinatie met de liniaal.                                     
Een klein vakje op de tekening is 2x2 inch. Dat blijkt een handige maat te zijn! Ik maak stroken van boven naar beneden. Op het schema zijn 3 blokken verticaal weergegeven, maar het zijn er 7. En 5 horizontaal. Ik wist niet precies hoeveel stof ik nodig had, maar zoals het er nu uitziet heb ik net genoeg zwarte stof. Of net niet....
Het schema helpt mij om overzicht te houden.
 
Ik vind het moeilijk om de lange banen recht te snijden. Daar kan ik dan lang over broeden. En tegenop zien. Het is dan wel geen dure stof, maar dubbel breed en erg lastig te hanteren.
 
Mijn oplossing is de stof te scheuren, steeds 2 banen breed (met naadbreedte erbij natuurlijk) en een 1/2 inch extra om de rafelrand eraf te snijden. Volgende keer zou ik 3 banen afscheuren.
Na het scheuren is de stof wat lubberig, maar een beetje persen met het stoomstrijkijzer (niet wrijven) laat dat zo verdwijnen. Dan leg ik de stof heel precies op elkaar in en snij door een aantal lagen tegelijk één lange opgevouwen strook.
Tot nu toe denk ik dat het goed gaat; ik ziet bijna geen knikjes op de vouwlijnen.
 
 
Ik was door Yvonne en  Shirley gewaarschuwd er goed op te letten dat de blokjes t.o.v. elkaar op de juiste hoogte komen. Dat doe ik nu door lijntjes te trekken op de lange stroken en daar de stroken met de blokken tegen aan te spelden. De grote blokken zijn 4 inch, dus dat is de maat die ik aanhoud, kan goed met deze liniaal.
 
Zondag heb ik pas weer tijd om verder te werken!