donderdag 9 augustus 2012

Binnenbakje van Singer Featherweight verwijderen en terugplaatsen.

Het kan gebeuren dat de je Singer Featherweight helemaal vast zit door een draadje of stof in het onderdraadsysteem.
Deze kleine naaimachine is zo goed gemaakt dat alle precies past, waardoor er ook geen enkele speling is als er een draadje tussen de bewegende delen is gekomen.

Gelukkig is bijna alles wat los kan zelf te repareren. Het verwijderen en inzetten van het binnenbakje van het onderdraadsysteem an de Featherweight staat ook in de handleiding, dat kleine boekje dat bij de naaimachine hoort, of op internet te vinden is (ook in het nederlands!).  Bij mijn boekje is dat bladzijde 7.



Ik wilde het eens proberen en omdat Kneusje (mijn 3e FW) behoorlijk vies is, fungeert zij als gewillig slachtoffer. Met de foto's hoop ik het voor iedereen die het eens nodig heeft te verduidelijken!

Verwijder de steekplaat (kijk desnoods bij de blogjes daarover).

Zet de Featherweight op de achterkant op een handdoek, zo voorkom je beschadigingen.
Ik werk graag aan het aanrecht, dat is voor mij een prima werkhoogte en ik heb goed licht.





Neem een zeer klein schroevendraaiertje en maak mini-schroefje P los. Plak die vast op een papiertje en stop dat in een plastic zakje en/of in een bakje. Dit is geen overbodige veiligheid, want het is zo klein en zo zeldzaam!

 Neem de platte achterkant van een saté-stokje of een tandenstoker (geen metaal!) en steek dat in het gaatje en schuif/draai de dekring naar rechts toe weg. De onderkant zit vast, dus de meeste beweging zit bovenin.







De dekring houdt het binnenbakje op zijn plaats.

Dat is nu te verwijderen, maar is zo gemaakt dat het perfect vastzit en kan maar op één plaats verwijderd worden uit het systeem.

Dat makkelijk, als je het binnenbakje in de juiste positie hebt gedraaid.

Het binnenbakje is het grote rondje in het midden, met de positie-vinger nu links. Het uitstekende pinnetje in het midden is hetgeen waar het spoeltje met onderdraad om draait.

Draai nu het binnenbakje zo dat het smalste gedeelte van het randje onder de punt van de grijper komt (zie pijl).







Het binnenbakje is nu te pakken. Plaats het meteen even terug om een idee te krijgen hoe dat is.

Als je het bakje eruit hebt, kan je op zoek gaan naar stof en draadjes die het systeem vastzetten.

Maak het bakje en de bodem van het onderdraadsysteem indien nodig schoon met een wattenstokje gedrenkt in wasbenzine. Laat goed drogen.





Dit is het losse binnenbakje waar het spoelhuis met het spoeltje in hoort te zitten.

Goed te zien is dat de rand niet helemaal doorloopt, maar rechts van de positievinger versmalt.

Dit is de plaats waar het binnenbakje de rand van de grijper kan verlaten.



 
 De achterkant van het binnenbakje zie je anders nooit!








Voor het terugplaatsen van het binnenbakje, doe je een druppel naaimachine-olie in de bodem van het onderdraadsysteem. Als metaal over metaal schuurt is een laagje olie zeer bruikbaar om slijtage tegen te gaan.

Plaats nu het binnenbakje weer, even friemelen dat het goed past.
Schuif de dekring O weer op zijn plaats en draai het mini-schroefje vast.

Vast is iets anders dan loei-strak, helemaal niet nodig!

Zet de positie-vinger van het onderdraadsysteem omhoog en plaats de steekplaat.

Is het helemaal goed gegaan?  Drie dagen heeft Kneusje half uit elkaar gelegen en ze heeft eerder ook al haar motor laten verwijderen. 
Helaas voor Kneusje ben ik nog niet klaar en staat de demontage van de draadspanning eraan te komen.
En onder de frontplaat is ze nog vies.
En dan nog de bedrading van de motor die gevaarlijk bloot lag!

Op de foto zie je bij de 'stam' dat ze gebladderd is. Zo heb ik haar gekocht, ik denk dat ze ooit op de verkeerde manier is schoongemaakt of vochtig heeft gestaan, er zijn nog ergere plekken...

De waarde van een Singer Featherweight wordt bepaald door de schoonheid, want goed naaien doen ze in principe allemaal. Maar om te oefenen is dit een heerlijke machine!

Ik ging het natuurlijk even uitproberen! Dus Kneusje ingespannen en een lapje eronder gelegd.

Ik moet nu aan het vliegwiel draaien om te zien of alles weer werkt...Gelukkig, mooie steekjes, ja, ze kan er wat van hoor!

Ik ben toch ook een beetje opgelucht dat alles het weer doet!