dinsdag 14 augustus 2012

Geworstel met eerste quilt.

Druk bezig ben ik met mijn eerste quiltje. Klaar met quilten, vond ik zelf. Dus nadenken over de rand. Ik vond een bias-rand niet zo mooi, aangezien dat met dezelfde stof zou moeten als de buitenste rand van de quilt (ik heb niets anders wat erbij past) en eigenlijk vind ik het zonder een (afstekende kleur) rand ook erg mooi. Maar wat is een goed manier om dat aan te pakken?

Door te zoeken op internet vond ik het blog van Wietske Kluck, met een randafwerking die mij prima leek.

James kroop snel op mijn werkstuk toen ik de randen sneed en vierkante lapjes voor de hoekjes. Je vouwt een lapje diagonaal en stikt dat op de goed kant in de hoek. Dan de randafwerking op de goede kant stikken en alles omvouwen naar de achterkant en netjes vastzetten met de hand.

Klinkt makkelijk en inderdaad, twee punten helemaal naar mijn zin en al 3 randen met de hand afgewerkt.
Helaas had ik niet het blogje van haar wat daarna kwam gelezen, over de onzichtbare ophangstrook. Dus nu zit ik op mijn manier te prutten, want door de driekhoekjes zou de ingang van de ophangstrook dicht zitten.... En die heb ik al met de rand vastgenaaid. Dus een alternatief idee of dat uithalen..
Maar het gaat lukken!




Ik sta er nog steeds van te kijken hoe mooi een lappendeken wordt van quilten. Terwijl ik na de eerste onzekere quilt-steekjes bedenkelijk keek naar de rimpeltjes die in de stof ontstonden en me afvroeg of dat normaal was, nu zie ik hoe het reliëf de quilt verlevendigd.

En wat heb ik veel geleerd over de gereedschappen, ik gebruik een vingerhoed, een naalddoortrekker, heb gisteren stof gesneden op een grote snijmat met een nieuw mes in mijn rolmes, wat een verschil! Moeiteloos door 4 lagen stof, kaarsrecht, zonder haperingen!!

Ik weet zeker dat de volgende quilt-werkstukken veel sneller gaan!

En ik vind het leuk! Hoewel ik bij het volgende werkstuk een combinatie van machine- en handquilten ga proberen, om de productie wat op te voeren.

Ik heb niet veel tijd buiten de schoolvakanties om en wil nog zoveel maken!

En ook de Singer naaimachines en alles wat daarbij hoort, zoals bloggen, wil ik doen.

Dan nog het gezin, de dieren, het huishouden...
Dus een beetje tempo mag wel!