dinsdag 21 augustus 2012

Quiltvoetje Singer EMBROIDERY DARNING Foot 121094 en afdekplaatje 108002 Embroidery Darning Feed Cover Plate voor Singer Featherweight.

Zal je net zien: koop je met veel moeite via internet uit Engeland een speciaal voetje; tref je daarna bij een naaimachine een doosje waar het gewoon in zit.
Maar met 2 Singer Featherweights die vroeg of laat weer verkocht worden, is dat niet erg, dat maakt het setje completer!
Dit voetje werd oorspronkelijk verkocht als Singer EMBROIDERY DARNING Foot 121094. Het was bedoeld om te stoppen: gaatjes in textiel dichtmaken door er over heen en weer te naaien. Maar het kan ook goed gebruikt worden voor Free Motion Quilting, wat vrij vertaald borduren is, maar dan door 3 lagen.



Het transportsysteem van de Singer Featherweight moet bij gebruik van het voetje worden afgedekt met een plaatje, de Singer 108002 Embroidery Darning Feed Cover Plate. Dat is een lange naam voor een plat stukje metaal van net meer dan 2x3 cm.
Die kom je ook niet vaak tegen, omdat het niet altijd door de vorige eigenaresse van de naaimachine als waardevol werd gezien. Dus raakt dit item snel weg.





Als je transportvoetjes zijn afgedekt is de naaister (m/v) degene die bepaalt welke kant de stof opgaat en in welk tempo. Zo bepaal je de richting van het stikken en de steekgrootte.
Bochten maken lukt op die manier prima. Ik vond bij mijn proeflapje de steekgrootte te klein. De afzonderlijke steekjes waren amper te zien. Een langzaam tempo aanhouden is moeilijk met het gaspedaal.

Maar ik wil nog wel wat uitproberen, met de Singer Featherweight en met de Singer 201.
De Singer 201 heeft een mechanisme waarmee je het hele transportsysteem kan laten zakken. Dan heb je geen afdekplaatje nodig. Bovendien heb ik een Singer 201 met electriciteit en één handnaaimachine.
Met de handnaaimachine kan ik de snelheid dan goed bepalen. Maar dan heb ik nog maar één hand over om de stof te sturen....
Met een beetje oefening moet dat lukken; als deze vrouw zelfs zonder armen op een trapnaaimachine kan naaien, waar zeur ik dan over?