dinsdag 26 april 2016

Een Snuggler. Gratis patroon van Lotta Jansdotter.

Ookal ben ik iedere dag wel met naaimachientjes bezig, aan zelf naaien kom ik niet veel toe. Heeft er ook mee te maken dat ik iets in één keer af wil maken èn een grote tafel nodig heb. Aangezien de opklapbare tafel in het naaikamertje vol ligt met spulletjes van Het Singer Winkeltje, moest ik wachten op een dagje alleen thuis om een cadeautje te maken voor de baby van een collegaatje.
Dit is de kleine Tim. Heerlijk, zo'n gezond mannetje! We zijn gisteravond even op kraamvisite geweest, kindje bewonderd, genoten van het nieuwe gezinnetje en natuurlijk een beschuitje met muisjes gegeten.

Nu kan ik ook laten zien wat ik gemaakt had voor de kleine!

Op internet had ik een soort trappelzak gevonden waar je de baby in kan bakeren, zodat het kindje zich geborgen voelt. Vaak bewegen de armpjes heen en weer en komt een kleintje tot rust als 'ie even weer als een baby-in-de-buik ingepakt ligt.

Een verwijzing naar het patroon vind je hier:

http://makezine.com/2009/05/15/craft_pattern_podcast_snuggler/

Het is een patroon van Lotta Jansdotter. Zij maakt simpele patronen die er door het stofgebruik geweldig uitzien.

Het pdf print je uit en dan is het even puzzelen hoe de bladzijden aan elkaar geplakt moeten worden. Ik heb het nu netjes in een hoesje gedaan voor later gebruik..... Scheelt weer een hoop werk!
De kniplijn en de naailijn staan aangegeven. Ik maak daar voor een trappelzakje niet zo'n probleem van, of je nu een mm meer of minder naad hebt maakt niet uit. Bij een blouse of nauwsluitend kledingstuk is dat belangrijker.

Het patroon moet langs de stofnaad gelegd worden. Dat hoeft niet persé de middennaad te zijn, dus probeer de lap zo economisch mogelijk te vouwen. Dan houdt je een groot stuk stof over aan één kant, in plaats van twee kleinere stukken aan weerskanten.
Op het patroon staan figuurnaden voor het 3D effect en de plaats van het klitteband voor de sluiting aangegeven, met informatie of het de zachte of de harde kant van het klitteband moet zijn. Dat laatste kan je ook op de stof overnemen als alles in elkaar gestikt is.
Voor de voering heb ik een nieuwe fleece-deken bruikt, dat is diverse winkels te koop (Ikea, Wibra, Zeeman etc).
Ik heb het genaaid met een walking foot / boventransportvoet. Dan verschuiven de lagen niet ten opzichte van elkaar.

Je stikt de top in elkaar en de voering in elkaar, dan schuif je de binnenkant in de buitenkant en naai je de lagen aan elkaar, op een klein stukje na om te keren. Dan naai je aan de goede kant van de Snuggler langs de rand ter afwerking en stik je zo het gedeelte dat nog open was om te keren ook gelijk dicht.
Het klitteband (Blokker) is plakbaar en heb ik daarna langs de randen vastgestikt.
Even een demootje. Kindje in de zak.
Ene flap dichtvouwen, die plakt vast op het klitteband op het buikdeel.
De tweede flapgaat daarover heen en plakt ook weer vast.
Natuurlijk moet de baby niet vastgesnoerd worden, maar lekker behaaglijk kunnen liggen.

Makkelijk om te maken en leuk om te geven. Van de rest van de stof maak ik nog een keer slabbetjes. Of beter gezegd: slabben. Iets langer dan die mini-dingen die ze in de winkel verkopen. Langere slabbetjes kunnen onder het bordje geklemd worden, dan vangen ze gemorst eten op wat anders richting vloer verdwijnt! Maar voorlopig is er bij Tim van zelf-leren-eten nog geen sprake!