zaterdag 24 januari 2015

Singer Featherweight Onderhoudsworkshop bij De Quiltmuis.

Even schrikken vanmorgen van de witte wereld en de berichten over ijzel en sneeuw, maar toen de auto was gepakt en de ruiten ontdooid waren met een gietertje water (van de kou af) bleek het hier met de gladheid wel mee te vallen.

Om half 11 begon de workshop. Natuurlijk ben ik na 25 jaar leservaring gewend te spreken voor groepen, maar dit was toch een heel ander onderwerp dan Ademhaling of Bloedsomloop! Een spiekblaadje is dan toch handig!
We begonnen met tips over het bewaren van het koffertje. Hoe het spoeltje in het spoelhuis moet. Wanneer de draadspanning goed is en hoe je die verstelt.

We maakten een spoeltje vol draad. En we zetten de riem van de motor strakker bij de ene machine en losser bij de andere. Zodat het riempje niet slipt, maar ook niet de motor over belast.

Zelden heb ik zoveel geïnteresseerde leerlingen om me heen, haha!

De machine werd aan alle kanten geopend en gesmeerd. De moeilijke plekjes nog even aangewezen.
De bedoeling is dat iedereen dat nu gewoon zelf kan!

Na de onderhoudsworkshop was de zeer verzorgde lunch met de Feather Weight Watchers-soep en heerlijke broodjes van Vera. En toen konden de machines echt getest worden met het project van Marlies Wolda van De Quiltmuis. Er werd genaaid en gevuld. 
Er brandde nog een condensator onde de machine door, waarna alle condensators verwijderd werden. Die kunnen geen problemen meer geven!

Het eindresultaat van deze dag: een klosjeshouder annex speldenkussen en tegelijkertijd een schaarhoudertje. Voor op de naaitafel naast de Singer Featherweight! En zien jullie de lekkernijen op de foto? Heerlijk hoor! 

Nu ben ik thuis en kijk terug op een topdag! Wat zijn het toch fijne machientjes. En wat is het gezellig om zo met een groep bij elkaar te zijn. Van alles om over te praten, even bij elkaar te kijken en ontspannen te leren en iets te maken!

Ik ben nu toch wel een beetje moe, dus ik ga even met Marge aan de slag. Volgende week wordt ze 80 jaar, mijn oudste FW van februari 1935. En ze snort net zo mooi als alle Singertjes van vanmiddag. Die gaan met goed onderhoud ook nog wel 80 jaar mee!