maandag 26 januari 2015

Singer Featherweight op reis.

Even een stukje geschiedenis. Een verhaaltje over de boot op de foto hierboven.

De Apapa was in 1947 gebouwd in Liverpool.

Eigenlijk had deze boot de Apapa 3 moeten heten. Apapa nummer 1 werd getorpedeerd in 1917 en Apapa nummer 2 gebombordeerd in 1940 en beide boten zijn gezonken. Je zou denken dat het niet verstandig was weer een boot die naam te geven..

De Apapa werd ook wel een Bananenboot genoemd, vanwege het exportproduct.
Echter op deze boot werden ook passagiers vervoerd en aan boord was het genieten! Een schone boot met een zwembad, winkels, een kapper, bibliotheek, eetzalen, bars, een rookkamer, een ziekenboeg, goed eten en veel personeel.

Iedere hut was ongeveer gelijk aan de andere en ze hadden allemaal een patrijspoortje om naar buiten te kunnen kijken. Daglicht is voor mensen belangrijk, zeker als je langere tijd aan boord bent.
De hutten hadden een badkamer met douche, een kaptafel, bureau, stoelen en een inbouwkast voor de kleding. Voor die tijd voor veel mensen echt een luxe!

Mevrouw H.J.F. Mackrell was ook een keer aan boord. Ze reisde eerste klas. En ze had een Singer Featherweight als bagage meegenomen....
Toen ik deze Featherweight voor het eerst bekeek dacht ik dat er een stuk oude krant per ongeluk aan het koffertje kleefde. Ik was al aan het prakiseren hoe ik dat kon verwijderen zonder de buitenlaag van de koffer te beschadigen.
Nadat ik had gezien wat erop stond, heb ik besloten het met Modpodge te behandelen, zodat het voor altijd een aandenken is aan deze zeereis. 
Dus zou je deze kleine naaimachine willen aanschaffen, dan zit er een origineel bewijs op de koffer dat de Featherweight met recht een 'reisnaaimachine' genoemd mag worden!

De Apapa heeft jarenlang gevaren van Engeland naar de westkust van Afrika en weer terug. In 1968 werd de boot verkocht aan Hong Kong en herdoopt tot Taipooshan. Met een verfje èn een kleurenfoto lijkt het een hele andere boot!