maandag 4 maart 2013

Een spoeltje onder de klos.

Bij het naaien van de teddybeer zat het garen in de bijpassende kleur op een behoorlijk grote klos.

Daardoor rustte de rand van de klos niet op het rode vilt om de spoelhouder, maar schuurde over de zwarte lak... Dat heb ik liever niet!

Ik wil mijn naaimachines zo mooi mogelijk zien te krijgen en te houden. De gewone gebruikssporen vind ik geen probleem. Een machine van 60 jaar oud die regelmatig gebruikt is, zal er niet als nieuw uit zien. Gebruikt heeft ook zijn charmes!

Maar beschadigingen die te voorzien zijn, probeer ik te voorkomen.

Daarom heb ik een spoeltje onder de te grote klos geplaatst. En dat werkte goed.


Heeft iemand ervaring met het veertje dat past op de kloshouder?

Er wordt gezegd dat dat beter is en minder lawaai geeft.

Oorspronkelijk zou het bij de machine horen.


Ik ben benieuwd of het de moeite waard is om aan te schaffen.

3 opmerkingen:

  1. Het veertje maakt dat de klos minder "ratelt",dus het naaien wordt stiller. Ik hoopte dat het de klos ook steviger vast zou houden op de pin, maar als ik en spoel opwindt, vliegt de klos net zo hard omhoog als zonder veer. Het schijnt wel weer beter te zijn voor de draadspanning.
    Slim dat spoeltje! Ik heb van vilt een grotere cirkel geknipt. ik kreeg laatst een gehaakt rondje, maar eerlijk gezegd vind ik dat, nou ja...gewoon lelijk. Waarsch.gaat dat de prullenbak in!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. t ben ik blij dat ik jouw blog vond. Door jouw onderhouds"lessen" heb ik de stap durven nemen een Fetherweight aan te schaffen via Ebay. Een handige meid is op haar Fetherweight voorbereid , nietwaar. Morgen komtíe en ik kan er vast niet van slapen !
    Mag ik je terugbetalen met een tip ? Pas geleerd op een cursus bij Quilt-it en Dotty in Tilburg. Dat tijdrovende doorrijgen van je quilt is niet meer nodig. Er bestaan spuitbussen met uitwasbare lijm: Onderlaag glad neerleggen , sprayen , vulling erop , aandrukken , weer sprayen en dan je top d'r op.
    Muurvast maar als je wilt ( of moet bij een plooitje) zo weer los te trekken.Wat zullen we een tijd overhouden om met onze featherweight te spelen....
    Groetjes , Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Logisch nadenken levert het volgende op; ook vroeger waren er garenklosjes (hoezo, 60 jaar geleden vroeger?) van diverse merken en die hadden ook een verschillend groot gat, waarmee je het klosje over de daartoe bestemde pin op de machine kon zetten (en de machines hadden een iets verschillende diameter voor die pinnen, denk aan "Engelse moeren, andersomdraaiend en ook nog inch ipv cm. maten). Voor de extra grote gaten in klosjes was die veer heelhandig, vooral handnaaigarens (die wel als sierdraad opgenaaid werden) hadden soms extra grote klosopeningen. Ik lees je blog vanaf sep. 2013 terug, daarom zie je zoveel commentaren. Ik blijf liefst anoniem, maar bij de anoniemen van vandaag kun je de naam Reina in gedachten invullen,ik blijf voor bekenden in het naaiwereldje liever onopspoorbaar. Zo in de tekst kan mijn pseudoniem wel.

    BeantwoordenVerwijderen