dinsdag 4 juni 2013

Breien met rondbreinaald.


Even geen naaimachines, maar breiwerk. Een Vestje van Atelier Bep . De wol breit erg prettig, voelt lekker aan en is zo rommelig dik en dan weer dun, dat het heel vergevingsgezind is; onregelmatigheden vallen niet op!

In plaats van omslagen waardoor ajour-gaatjes ontstaan, heb ik gewoon gemeerderd. Toen ik eenmaal mijn steekmarkeerders had gevonden, ging het heel snel.
De mouwen brei ik met een rondbreinaald. Gewoon heen en weer gaat wel sneller, maar nu hoef ik geen zijnaad te sluiten en zijn de mouwen tegelijk klaar. Bovendien heb ik ooit geleerd hoe het moet met die rondbreinaald door twee sokken tegelijk te breien en wilde ik dat nog een keer proberen.
De truuc is goed te zien op de afbeelding van dit boekje. 
Nog een voordeel is dat je alleen maar recht hoeft te breien, waardoor je makkelijk motieven kan inbreien. Misschien een idee voor een volgend vestje, want het poppen-of berenformaat is zo klein dat het echt een werkje voor tussendoor is en makkelijk mee te nemen.