zaterdag 1 juni 2013

Half dagje Haarlem.

Na een late brunch, zoals Zoon3 het noemde, besloten we naar Haarlem te rijden. Tot onze grote verrassing  reden we voor het eerst door de nieuwe tweede Coentunnel en konden we via de net aangelegde snelweg om Halfweg heen naar de domstad. Of het echt sneller is vraag ik me af, want je rijdt gigantisch om, maar het scheelt veel stoplichten bij Westpoort, Haarlemmerweg en Halfweg. 
In Haarlem vind ik de straatjes parallel aan de grote winkelstraten het leukst. 
Overal staan kleine pandjes met een hoog Anton Pieck-gehalte. Ik heb er een paar gefotografeerd. Sommige had ik al een keer eerder gezien, maar de oude varkensslagerij was nieuw voor mij.
Bij de (echt waar) aardige mevrouw van de lekkere broodjeskraam op de markt namen we iets om al lopend op te eten. Daar verkopen ze brood dat er heerlijk uitziet.

Meneer Laurens Janszoon Coster (15e eeuw), die genoemd wordt als één van de uitvinders van de boekdrukkunst (- wat overal betwijfeld wordt, behalve in Haarlem), stond zoals altijd met zijn arm omhoog. 
In het pitoreske straatje bij het Frans Hals museum vind je ook een quiltwinkel. Het museum zijn we nìet in geweest.... The Sampler natuurlijk wel!
Ik kan tegenwoordig veel beter stofjes zoeken, krijg niet meer het gevoel dat ik verdrink bij het zien van zoveel kleuren en stijlen. Bij een gewone stoffenwinkel vond ik een coupon die er mooi bij past. Misschien voor de achterkant?
Door de breedste buis van de tweede Coen reden we weer naar huis. Ik hoop voor iedereen die daar in de ochtend en avond in de file stond, dat dit de oplossing is! En dat wij zo sneller bij Ikea en Haarlem zijn, is dan mooi meegenomen!