zaterdag 5 oktober 2019

Eindelijk een Affo! De Clamshells met de Singer Featherweight. Een tip en een nieuwe kerstquilt!

Volgende week geef ik een workshop in Duiven, bij Quilt at Home. Met Henriëtte (Jet) Blom had ik al veel eerder zitten brainstormen over iets nieuws, iets met nieuwe technieken en materialen en uiteindelijk had ik mijn manier van Clamshells gevonden. Want als het even kan wil ik alles met de naaimachine doen en die Clamshells vond ik erg leuk, maar dan niet met kartonnetjes en het moest ook nog een beetje snel. En dat is gelukt!

Zondag jl was Dorry van Quilt it & Dotty in Oosthuizen bij de Featherweight Bee en hielp met de rand van de quilt. Dus nu zit er een leuk zigzag-bandje in verwerkt!

Daarna wel met de hand de bies aan de achterkant vastgenaaid. Vind ik eigenlijk een leuk werkje, want het maakt van de lap met rafelranden ineens een echte quilt!



En als je steeds een paar steekjes tegelijk doet voor je de draad doortrekt, gaat het ook best wel snel. Muziekje erbij en tellen; één, twee, hup, één, twee, hup! Voor ik het wist had ik alle randjes gedaan.



Mijn echtgenoot mocht even de quilt omhoog houden voor de foto!

Dit quiltje is niet heel erg groot, want ik denk wel altijd aan grote quilts, maar die komen nooit af. Dus is het doel nu om kleine quiltjes te maken. Dan heb ik tenminste ook iets om te laten zien, want het is toch wel het leukst als je na een jaar kan kijken wat er af is.
Al die bakken met projecten, daar schaam ik me wel eens voor. Dan komen er nog half-affe breiwerkjes, borduurwerkjes en haakwerkjes bij .....

Maar nu is er echt iets af en helemaal naar mijn zin! Dus snel een label beschreven en opgenaaid.

Volgende week zondag hangt dit quiltje bij Het Quiltmuis Festival in Oosthuizen. Tussen allerlei andere mooie quilts die je unt bekijken. Kan je gelijk meer dan 80 naaimachines in werking zien, want het wordt een heel groot feest! Naast de Singer Featherweight zijn er ook andere machientjes en ook dames die met de hand patchen. Kijk maar even op de website van De Quiltmuis als langs wilt komen of als je in de buurt bent. En voor bezoekers is de tentoonstelling gratis.



Ik heb vandaag ook de laatste draadjes weggewerkt. Dat kan heel handig als je een naald neemt en daar een dubbelgevouwen draad door trekt, zodat je een lus hebt.



Je zoekt een losse draad die je wilt wegwerken...



En met je vingers door de lus aan de naald, pak je de draad.







Je steekt net naast de plaats waar de draad uit de stof steekt in en je probeert door de vulling heen te steken. Je weeft als het ware de naald door de vulling. Dan blijft de draad straks door de vulling goed zitten.



Een stuk verderop komt de naald weer naar boven.



Dan trek je aan de naald en de lus komt mee en daarna komt ook het draadje mee.





De lus trekt nu de draad die je wilt wegwerken helemaal door de vulling en als de draad boven aangekomen is trek je de draad nog even door en knip je hem af.



Zo kan je ook draadjes wegwerken die heel kort zijn.



Het blik waar ik de stofjes voor dit project bewaarde paste precies bij de kleurtjes die ik gebruikt heb voor deze quilt! En nu kan ik het weer voor een volgende quilt gebruiken. En dat is al snel!



Want eerdaags start op Facebook het gratis patroon van de nieuwe kerstquilt die ontworpen is door Marion Janssen. Het is een groep die te vinden is bij "Friendship Tree kerst quilt Quilt it & Dotty" en er zijn nu al bijna 900 leden. Niet dat die allemaal de quilt gaan maken (want je mag ook meekijken naar het werk van de anderen), maar heel veel maken deze kerstquilt natuurlijk wel. Want het wordt ook een kleinere quilt. Hoewel het met randen eromheen natuurlijk een grote quilt kan worden.
Er zullen ook dames (en heren) zijn die het patroon met de kopieermachine verkleinen. Dat mag allemaal!



Hier is Marion Janssen bezig met de laatste steekjes!




Op de bewerkte foto hierboven krijg je een beetje een idee hoe het gaat worden, als je inzoomt op het midden van de foto ;).  En er is een stoffenpakket te koop bij Quilt it & Dotty, dat laat zien welke stoffen en kleuren er gebruikt zijn. Het zijn niet de traditionele kerstkleurtjes, echt een mooie en bijzondere combinatie! Maar je kan natuurlijk ook je eigen stoffen gebruiken!



Dus wil je meedoen, meld je dan aan op Facebook bij "Friendship Tree kerst quilt Quilt it & Dotty" en zoek alvast je stoffen bij elkaar. Want zodra het patroon bij de drukker vandaan komt, zet Dorry het eerste deel op internet en kunnen we beginnen! Dan is ie klaar voor de kerst. En anders voor de volgende kerst!