dinsdag 19 november 2019

Clamshells met de naaimachine. Een snelle en handige methode voor de Clamshells en een nieuw voetje voor bij de naaimachine!

Net als velen van jullie was ik al jaren een beetje verliefd op Clamshells. Van die schelpjes of halve rondjes, die met heel veel kleurtjes een quilt zo afwisselend maken.
Maar ik zag er tegenop om met de hand al die boogjes aan elkaar te naaien.

Dus ik bedacht eens een andere methode, verbeterde die en gaf er zelfs een workshop mee bij Quilt at Home!



Clamshells met de naaimachine! In mijn geval natuurlijk met een Singer Featherweight, maar het is op deze manier met alle naaimachines goed te doen.

Ik geef hier een tutorial met de methode. Niet omdat ik de workshop geen succes vond, want het was juist geweldig! Maar het vergde heel veel voorbereidingen door Jet en José van Quilt at Home en door het maken van de Clamshells tijdens de workshop, bleef er relatief weinig tijd over voor het naaien op de machientjes. En dat is toch een beetje jammer als het bedoeld is voor een dagje met je Singertje!

Dus hier mijn speciale methode, waarbij ik gelijk het nieuwe appliquatievoetje introduceer!

**************************************************************************

Voor de Clamshells gebruikte ik een stempel van Hobbytime. Daar zitten twee maten op, 2 inch en 3 inch. Ik nam de grootste maat.

Stempelen is natuurlijk ideaal, maar je kan ook zelf een mal tekenen. Op iedere gewenste maat. Even zoeken op internet levert je ook printbare mallen.

Stempel de Clamshells op de stoffen of trek de mal om op de stof en knip de Clamshells uit. Mijn ervaring is dat voor de naad aan de bovenkant een 1/4 inch perfect is, maar ga niet krampachtig op de lijn knippen, een mm meer is echt geen probleem.

De punt van de Clamshell mag een veel ruimere naad hebben dan het stempel aangeeft! Dus ook met je eigen getekende malletje geldt hier: knip de zijkanten en de onderste punt ruimer uit dan 1/4 inch. 
Je hoeft dus niet zo nauwkeurig te knippen, zolang de naadbreedte maar groter wordt, een 1/2 inch is prima. Dit is echt belangrijk!

Stempel en knip de Clamshells, tot je er een heleboel hebt. Voor de helft van lichte kleur stoffen en voor de helft van donkere kleuren. Probeer veel verschillende stoffen te gebruiken, dat maakt het erg leuk en afwisselend.




Nu komt de eerste truc!



Van H250 ga je boogjes voor de bovenkant van de Clamshell knippen!

H250 is opstrijkbare vlieseline. Het is een beetje dik en wordt veel gebruikt voor applicaties. En dat is nu precies wat je gaat maken! Je maakt appliquaties van de Clamshells, maar alleen de bovenkant vouw je om.

Voor het overnemen van het boogje op de H250 kan je je stempel op papier afdrukken en de bovenste rand van de Clamshell overnemen op paternoplaat, hoewel ik er ook wel stevig plastic voor gebruik van een oude placemat.

Bij de boogjes mal en ook de uiteindelijke boogjes van H250 is het alleen voor de bovenrand van het boogje heel belangrijk dat dat precies de ronding heeft van de uiteindelijke Clamshell. Die moet je dus nauwkeurig aftekenen en uitknippen. Op de onderste rand hoef je minder te letten. Maak het boogje iets dikker dan een 1/4 inch.

Dit is even veel werk allemaal en voor de workshop bij Quilt at Home hebben Jet en haar zus José dus 8x 36 Clamshells gestempeld en 8x 36 boogjes zitten knippen...


Strijk nu op iedere Clamshell een boogje H250.

Als je net zo lekker bezig bent als ik was, zal het wel eens gebeuren dat het boogje met de plakkant naar boven op de stof lag en ineens aan je strijkbout vast geplakt zit... Houd daarvoor een naald of pincetje bij de hand, zodat je niet je vingers brandt bij het verwijderen van het boogje van de hete strijkbout...



Nu heb je je lijmstift nodig. Ik deed alles in fasen, dus ik zat een avondje boogjes te knippen en een avondje te strijken en een avondje de boogjes te plakken. Als je moe bent van een dag werken is het heerlijk om van die simpele klusjes te doen en voor je het weet heb je een heleboel gedaan!

Plak de rand van de stof netjes om het boogje H250 heen. De zijkanten plak je recht naar beneden. Daar komt de naastgelegen Clamshell tegenaan.



Neem de tussenvulling en trek daar met een verwijderbare of lichte stift lijnen op. Hier kan je ook een eigen manier bedenken om de Clamshells recht op de ondergrond te krijgen. Ik trok een raster met blokken van de helft van de Clamshells, dus 1,5 inch.


Voor de volgende stap heb je Roxanne lijm nodig.

Leg op de bovenkant van de tussenvulling een strook stof die de achtergrond vormt van de eerste rij. Die strook komt verder dan de boogjes van de eerste rij Clamshells. Plak die strook hier en daar vast. Teken op de strook stof met een verwijderbare pen een lijn voor de bovenrand van de eerste rij Clamshells.

Ik heb de Clamshells verdeeld in lichte kleuren en donkere kleuren en zo had ik twee stapels. Ook zorgde ik ervoor dat er zoveel mogelijk afwisseling was in de tinten van de Clamshells die dicht bij elkaar in de buurt kwamen te liggen.

Begin met de stapel donker gekleurde Clamshells. Doe met Roxanne lijm dotjes lijm op de omgevouwen boog van de Clamshell en ook hier en daar een beetje lijm en leg de eerste Clamshell neer. Even aandrukken. Zo maak je de eerste rij helemaal af.

De tweede rij Clamshells komt van de lichtgekleurde stapel. Het midden van deze Clamshells komt waar de bogen van de eerste rij elkaar raken. Natuurlijk is het het mooiste als er echt op één punt drie stoffen bij elkaar komen. Maar je doet je best en soms wordt het wel goed maar niet perfect..


Plak zo de hele lap vol. Dit is echt zo leuk! Je ziet gelijk resultaat, alsof je een puzzel in elkaar zet.

Nu plak je met lijmspray een achterkant tegen de vulling. Je dubbelt dus de top zonder dat de Clamshells vastgenaaid zijn.


Probeer je werk steeds plat neer te leggen als je het tussendoor bewaard of meeneemt. Ik vouwde mijn werk steeds op, waardoor sommige Clamshells weer los van elkaar raakten en dat gaf later problemen. Vandaar ook dat ik adviseer de naden ruimer te knippen dan 1/4 inch, om later kiertjes te voorkomen. Ik heb ervan geleerd!

Nu komt de allergrootste truc!



Je gaat de Clamshells vastnaaien op de ondergrond waarbij je tegelijkertijd je quilt doorstikt! Dit geeft zo snel een mooi resultaat, ik werd er heel erg enthousiast van!

Het stikken moet wel mooi langs de rand van de Clamshell om een mooi effect te krijgen.

Ik heb allerlei methoden geprobeerd ( een free motion quilt voet, een ritssluitingvoet) en kwam uiteindelijk uit op dit applicatievoetje en dat vond ik ideaal! De linker teen laat je op de Clamshell lopen en de naald stikt precies een randje van de Clamshell vast.



Dit voetje ga ik meer voor appliquaties gebruiken!





Ik had de steeklengte behoorlijk groot, om meer een landelijk quilt-effect te krijgen. Begin links boven, stik rustig de boog, stapvoets over op de volgende Clamshell en weer een halve boog en zo verder tot rechtsonder. Werk zo rij na rij af. De helft is nu gequilt!






Daar begin je van linksonder naar rechtsboven. Alle rijen ga je zo af. En als je zat bent neem je pauze en een kopje thee! Relax! Want als je alles gestikt hebt, ben je ook echt klaar. Nog even een binding erom heen en je hebt een AFFO!


Ik wilde mijn quiltje echt afhebben, dus het idee van een brede rand eromheen heb ik laten varen. Ik maak nu kleine quiltjes, om te laten zien bij een workshop en ook om de ervaring te hebben dat iets echt af is!

Dorry van Osch, van Quilt it & Dotty, geeft workshop hoe je een quilt afwerkt met zigzagband en zij hielp mij bij dit laatste stukje.



En kijk eens hoe schattig! De quilt is af, hij is gequilt, voorzien van een rand en zelfs van een label.




En als ik nu terugkijk denk ik dat ie ook echt heel snel af was! Het piekeren, peinzen en proberen kostte de meeste tijd!

Ik hoop dat deze tutorial je inspiratie geeft om het ook zo te proberen! Je kan natuurlijk ook de Clamshells na het opplakken op een ondergrond met de hand vastnaaien.

Maar met de naaimachine gelijk door de vulling en de achterkant gaat wel zo  snel en dan is je quilt ook doorgestikt. Op deze manier maak je op eenvoudige wijze een kleine quilt.

Voor de placemats die tijdens de workshop bij Quilt at Home werden gemaakt, heb je dus 36 Clamshells nodig. Dat is net leuk om het eens uit te proberen!