zaterdag 9 december 2017

Kleuren voor kwilters...

Ik kreeg via Elisabeth Vaandrager een enveloppe met een kopietje van de schets van het ontwerp van de originele quilt van Suze en Sophie. Daar kon ik aan zien dat ik met mijn tekeningen goed zat en de maten klopten met wat ik had berekend.

Ik had gekeken naar de rand van de quilt op de enige foto die we nu hebben. De rand was op de foto nog niet afgewerkt en als de vulling 1/4 inch uitstak, dan zou de rand van de Log Cabin 1 inch kunnen zijn. Zo had ik beredeneerd dat ieder block 12 inch was. De schuine kant van het vak met de wedding ringen was dan de schuine zijde van de gelijkbenige driehoek met zijden van 36 inch. a2+b2=c2, je weet het vast nog wel of je wilt het niet eens weten.. Maar ik vind het leuk om zo te puzzelen. Dat is voor mij een ontspannende uitdaging!

Al een aantal jaren zijn kleurplaten voor volwassenen erg in. Net als op de kleuterschool zit je dan met een blad voor je waar iemand iets op getekend heeft en probeer je netjes binnen de lijntjes te blijven. Daar ligt de ontspanning, want je hoeft niet echt na te denken, alleen maar te concentreren op de kleurtjes en de lijntjes...

En zo gaat het ook met de tekening van de quilt van Suze en Sophie. Je krijgt hier een verkleind ontwerp. Niet echt heel netjes en ook niet helemaal kloppend. Zoek de foutjes zou ik zeggen, want een aantal heb ik ook al gezien. Maar dat geeft niet.


Het doel is dat je een beeld gaat vormen van jouw kleurenschema. Welke kleur ga je de grote vlakken geven, welke kleur de molentjes, de randjes, de blokjes, het middenblok met de bloemenkrans?

Dus print de tekening uit, pak de stiften van je kinderen, je kleurpotloden of wat je in huis hebt en ontwerp een kleurencombinatie die jij mooi vindt! En als je de plaat twee keer print, kan je ook nog eens iets anders proberen. "Out of the box" met je kleurtjes, maar wel binnen de lijntjes!

Ik plak hier een pdf erbij, dan gaat het printen beter.

Voor het documentje met de kleurplaat, klik HIER.