vrijdag 8 december 2017

De quilt van Suze en Sophie. Doe je ook mee?

Het begon een paar weken geleden....

Jeannet Hazelbag, ook wel bekend als Quilting Jeannet, vroeg op Facebook of iemand deze quilt kende. Zij vond het een mooie quilt en had een foto ervan opgeslagen, maar wist niet meer waar zij die foto van internet had geplukt.

Door de foto te delen en te vragen wie deze quilt kende, werden heel veel mensen bereikt. Dat gaat vrij snel met Facebook.

En er reageerden heel veel mensen die niets wisten over de quilt, maar het wel een mooi ontwerp vonden! 

Al snel kwam er een reactie van Elisabeth Vaandrager. Zij had twee zusjes een beginnerscursus quilten gegeven en daarna hadden deze jonge vrouwen voor weer een andere zus deze quilt ontworpen. 

Ik vroeg of Elisabeth aan de dames kon vragen of deze quilt nagemaakt mocht worden en dat vonden zij prima! Zelf quilten ze op dit moment niet of niet meer. Misschien komt het ooit weer, want als je naar dit patroon kijkt en bedenkt dat het door beginners ontworpen en gemaakt is, dan is dat toch heel erg knap!

Suze en Sophie waren op dat moment 23 jaar oud, allebei. Een tweeling dus!

Ik vind dit een heel leuk ontwerp, omdat het zo veelzijdig is! Er zitten applicaties in, wedding ringen, log cabin, handige snijtechnieken. Veel herhaling, dus oefening... En het is een grote quilt, dus geen gepieterpeuter met al te kleine stukjes.

Het kriebelde gelijk om uit te rekenen hoe groot alle delen zouden zijn. Dus turen naar de randen, vergelijken en rekenen. a2 + b2 = c2. Zo waren de diameters van de wedding ringen bekend. En alle andere blokken waren ook af te leiden.

Het was wel veel werk om alle delen te tekenen, maar ik vond het steeds leuker worden!

Dus gaan we er een project van maken. Voor wie mee wil doen! 

Elly Lagcher heeft een groep aangemaakt op Facebook. Daar worden de patroondelen gepubliceerd en daar kan je foto's delen van je vorderingen. En om advies vragen, of advies geven. 

Natuurlijk kan je ook via mijn blog de patronen downloaden. Dus je hoeft niet op Facebook mee te doen. 

Is het moeilijk? Ja en nee. 

De patroondelen geven de malletjes en de maten. Er zit geen beschrijving bij, maar geloof me als ik zeg dat het goed te doen is.  En ik zal hier wel mijn technieken zal laten zien. En op Facebook zullen mensen elkaar helpen.
De grootste uitdaging is denk ik het afmaken... Want het is een grote quilt, 2,40mx2,40m. Past royaal op een bed van 1,60m. En ook wel op een bed van 1,80m.

Heb je zin om mee te doen. Om deze quilt van Nederlandse bodem te maken? Met je eigen stofkeuze? En gezellig te werken aan dezelfde quilt, op je eigen manier? En ervaringen te delen?

Zoek dan op Facebook "De quilt van Suze en Sophie" of houd dit blog in de gaten. 

We beginnen volgende week zaterdag, 16 december. Maar je krijgt al eerder een huiswerk-opdracht!