maandag 11 mei 2015

Anglepoise 1227.

Dochter is vandaag begonnen aan haar eindexamen HAVO. Best wel spannend, hoewel ze nu al hoopgevende cijfers heeft en hard aan het leren is. Ze gaat straks uit huis. Dat is erg jammer, want ze is erg gezellig. En dan zijn de dames hier echt in de minderheid. Als ik ons hondje meetel is het 2-5.....
Gelukkig gaat ze niet te ver weg wonen, zonder file is het 20 minuten met de auto. 

Een prettige bijkomstigheid is het vrijkomen van een kamertje. Met creatieve hobbies en de bijbehorende materialen is extra ruimte zeer welkom. Nu staan er naaimachines onder in de kledingkasten weggestopt. En in de huiskamer staat mijn beautycase met gereedschap...
Met een eigen werkplek in het vooruitzicht was het leuk om eens te kijken naar een oude bureaulamp. Jaren '30-'40-'50. Een beetje de Featherweight-jaren.

Mijn oog viel op de Anglepoise. Een ontwerp van George Carwardine, de eerste versie in 1935, de iets veranderde voet van de lamp kwam uit in 1938 en werd 30 jaar lang geproduceerd. Deze lamp is ontworpen om gericht licht te geven, op een boek of handwerkje.
Perfect om bij te schijnen als er een naaimachine ontmanteld wordt!

Een lamp kopen bij een antiquair is naar mijn idee niet zo leuk en ook prijzig. Speuren dus! En een beetje geluk hebben.....

En kijk:

De veren waren al eerder door George Carwardine ontworpen, hij heeft de lamp ontwikkeld om de veren te kunnen gebruiken. Door de perfecte balans is de lamp in allerlei standen te zetten.
De twee traps voet is een aanwijzing dat dit een lamp is van na 1937, want de eerste versie had een basis van drie treden.


De lamp was wel een beetje doorrookt. Maar een tandenborstel en naaimachine-olie was genoeg om te poetsen.
Herbert Terry had de licencie om deze lampen te mogen verkopen.

Ik ben erg tevreden over mijn internet-aankoop. Mooier dan ik verwacht had, weinig beschadigingen, alleen wat krasjes. 
Nog een ander snoertje en een lamp erin met een bajonet-fitting, zoals bij naaimachines.