woensdag 24 september 2014

Shoppen in Amsterdam: Singer Lubricant voor de motor!

Amsterdam is hier niet zover vandaan, binnen een half uur sta je op het Centraal Station als je met de bus gaat. 
Ik had er dus veel eerder kunnen zijn, maar het ging plotseling heel hard regenen en de katten waren nog buiten. Waarschijnlijk stonden ze te schuilen, want toen het ergste van de bui voorbij was, meldden ze zich één voor één. Vandaar dat ik tegen de middag pas over de Zeedijk liep en meteen een broodje kon kopen bij mijn favoriete bakkertje. Het was er immers tijd voor!

Ik had een missie in de stad, want de Flying Geese linialen waren aangekomen. Nu zijn er in Amsterdam twee quiltwinkels naast elkaar. Het assortiment verschilt enorm!
Bij Birdblocks vind je veel materialen en heel veel stoffen in frisse heldere kleuren.
Ik heb de linialen gehaald en lijm. 
Omdat ik een zakje mee had met de zelfkanten van de stoffen die ik voor de Passion Sampler gebruik, kon ik toch een bijpassend stofje vinden.
En ik heb mezelf getracteerd op een Punch apparaat voor hexagonnen. Lijkt me ideaal! Bespaart een hoop knipwerk. Knippen is niet handig als je artrose hebt en kijk wat er op de schaar staat:

Tot mijn grote verbazing zag ik dat hier Singer Lubricant in het assortiment aanwezig is! Dat is het tubetje dat je nodig hebt om de motor van de Singer Featherweight een paar keer per jaar een kneepje van te geven in de daarvoor bestemde gaatjes. Via een vilten watje komt het smeervet bij de asjes van de motor.
Ik heb dat ooit in Amerika besteld, omdat ik het hier niet kon kopen bij de naaimachinehandels. En nu is het gewoon in Nederland te koop en te bestellen! 
Merel van Birdblocks is zelf ook in het bezit van een Featherweight. Ik verwijs jullie dus met veel genoegen naar het (waarschijnlijk) enige verkooppunt in Nederland! Doe er je voordeel mee...

Daarna ging ik naar het tweede winkeltje, Dutch Quilts. Deze stofjes waren meer in de stijl van mijn project! Gelukkig kon ik weer mijn zakje erbij houden en slaagde ik om de voorraad aan te vullen. 
Bij de Passion Sampler horen geen sashings tussen de blokken, waardoor je wat meer moet variëren om te voorkomen dat dezelfde stofjes in naast gelegen blokken tegen elkaar komen en zo een ongewenst effect geven.

Het witte stofje met de bloemen is voor iets anders, dat vond ik gewoon heel erg mooi!

Na deze uitspatting heb ik nog wat kleine boodschapjes gedaan en me tussen de toeristen en de parapluutjes doorgewrongen. 
Op het Damrak zijn de stratenmakers druk bezig de stad moier te maken. De weg naar het schitterend gerestaureerde station wordt nu voorzien van grijze natuursteen. Zo gaat het worden, als het klaar is...een foto van internet.
Het trottoir was nu voor de helft al vervangen. De hexagonale rode stenen verdwijnen dus! En ik vind dat voor de stad een verbetering. Het leek met al die tegels, de putten en de reparaties net een 'lappendeken'......
Nu Amsterdam geen hexagonnen meer heeft over een tijdje, kan ik er thuis wel mee aan de slag!