woensdag 7 augustus 2013

Singer 319 (3).

Vandaag is het wat regenachtig, dus doen we wat binnenklusjes en regeldingen. En we bezochten de tandarts voor de halfjaarlijkse controle.

De Singer 319 heeft een naam gekregen! Een naam geef je aan je naaimachine omdat het toch een vriendin van je moet gaan worden. Als het goed is breng je uren met haar door. Als ik in mijn hum ben ga ik vanzelf neuriën. Dat is een beetje een afwijking. Eindeloos Barbapappa hebben ze hier doorstaan! Maar als ik neurie en de naaimachine gezellig snort, dan is dat toch een goed teken?!

De nieuwe wasdroger maakt ook een zacht geluid. De vorige wasdroger leek op een krijsend viswijf! Dat uiteindelijk de trommel van de as gescheurd is blijft vreemd, maar waarschijnlijk heeft er altijd iets fout gezeten.
Nu kunnen we ook 's nachts drogen, daar heeft niemand last van. Ik geniet zelfs van dit geluid. Doet me denken aan overtochten met zo'n grote boot naar Noorwegen.

Ik dwaal weer af!

De groene Singer 319 heet nu Mrs G. 

Een naam is zo ook een herinnering aan hoe je aan de machine bent gekomen, of waarvandaan je haar hebt ;)

Mrs G. heeft een houten onderbak gekregen. Daar zat de Singer 201 in die nu als trapnaaimachine door het leven gaat. Ook de koffer van de 201 past goed als opbergplaats. Staat naast de boekenkast in de huiskamer.

Mrs G. heeft gisteren nog de steekjes laten zien die standaard op de machine zitten. Door één van de vier hendels omhoog te zetten worden deze gevormd. 

Gewoon rechtstikken gebeurt zonder de hendels omhoog te zetten. En de steekwijdte op 0.

Zet je de steekwijdte op 5...
..en de hendel A omhoog....

..dan heb je de gewone zigzag.

En de streepjes zigzag krijg je met hendel B.
Die is handig voor tricot / rekbare stoffen.

De draadspanning is nog niet optimaal! Handig he, rood draad onder en blauw boven ( zo kreeg ik Mrs G. al ingeregen!). Zo zie je goed hoe de draadspanning is. 
Er hoort aan de bovenkant van het werk geen rood van de onderdraad te zien te zijn, of maar heel weinig.

De boogjes met hendel C vind ik erg mooi...

Met hendel D krijg je een fantasiepatroontje.
Ik moet nog varieren met de steeklengte en de zigzagbreedte om de motieven goed te krijgen.

Dan komen nog de combinaties met de zwarte fashion discs èn de hendels. Wat een mogelijkheden!