maandag 5 augustus 2013

Singer 319 (1).

Een paar dagen geleden kreeg ik een mail van iemand die mijn blog met plezier las en drie naaimachines Singer 319 had en er eentje aan mij wilde geven.

Ik was helemaal verbaasd!! 

Want hoeveel mensen hebben de Singer 319 in huis? 
Hoeveel mensen hebben er meer dan één? 
En dan nog één aan mij willen schenken?

En helemaal geweldig: omdat deze mijnheer toch in de buurt moest zijn, werd de machine vanmorgen thuis gebracht! Wat een service!!

De 319 stond als laatste op mijn verlanglijstje. 

En nu staat ie hier op tafel! Twee kleuren groen. Behoorlijk zwaar. Ziet er bijna ongebruikt uit!



En het is zo'n leuke machine om te zien! 

Het is een luxere uitvoering van de Singer 306. 

Beide machines gebruiken de fashion discs (zwarte ronde schijfjes) om verschillende steken te stikken. 


Maar de Singer 319 heeft vijf toetsen (die van een oude typemachine lijken te komen) en maakt zonder fashion  discs al meer variatie in de steken, terwijl de Singer 306 dan alleen kan zigzaggen.

Vandaag heb ik verder geen tijd om te 'spelen' met deze machine. We kregen vanmorgen een nieuwe wasdroger en daarom moesten alle foto's van de muren langs de trappen en het was een goed moment om flink op te ruimen en schoon te maken op zolder. Bovendien hebben we afspraken verder op de dag.

Maar wat ben ik blij met deze machine en wat is het leuk om weer te praten met een liefhebber van naaimachines en ervaringen te horen! 
Dan voel ik me niet zo'n vreemd vrouwtje met een verzamelhobby, want er zijn er meer zo! En wat ik al dacht: als je ook aan andere merken gaat beginnen, loopt het echt uit de hand!

Want ik ben dol op Singer naaimachines, maar er zijn ook andere merken geweest die supergoeie naaimachines maakten. Eigenlijk tot er fabrikanten begonnen met goedkopere naaimachines met plastic onderdelen.

De komende tijd schrijf ik dus wat over de Singer 319! Want er is veel over deze machine te vertellen! 
En aangezien mijn 'weldoener' ook allerlei sites heeft opgeschreven die informatie geven, komt dat erbij. 

Hoeveel Singer 319 zijn er nog in gebruik? Geef alsjeblieft een reactie als je er eentje hebt. Ik ben gewoon benieuwd!