woensdag 10 april 2013

Singer Buttonholer 489510, knoopsgaten maken!

Tussen de was opvouwen en het lesgeven in, had ik vanmorgen even tijd om een Singer attachment uit te proberen. De keus viel op de Singer Buttonholer 489510.

Kijk eens wat een mooie grote plastic doos, retro kleurtje!



De groene raketvormige doos bevat de Buttonholer, 5 malletjes (templates), de gebruiksaanwijzing, een grote bevestigingsschroef, een afdekplaatje voor de transporteur en bijbehorend bevestigingsschroefje.
Het apparaatje heeft een kap van roomkleurig plastic, maar werkt op dezelfde manier als de zwarte metalen Buttonholer...

De Buttonholer schuift zelf de stof heen en weer en van voor naar achter om het knoopsgat te naaien en geeft je zo heel even de illusie dat je oude Singer naaimachine ineens kan zigzaggen!

Om het afdekplaatje te bevestigen kan je het beste even de naald naar beneden doen. Draai ook altijd met de hand even aan het vliegwiel om te controleren of de naald wel precies door het gaatje van het afdekplaatje gaat, voor je vol gas geeft en de naald afbreekt.

De Buttonholer komt op de plaats van het gewone voetje en het beweegbare armpje gaat om de naaldhouder. De grote bevestigingsschroef heeft een sleufje om met een schroevendraaier de schroef nog eens flink vast te zetten.

Ik heb nu een iets andere techniek toegepast dan de vorige keer dat ik een knoopsgaten apparaatje gebruikte. Ik begin nu achteraan met naaien, waar het knoopsgat het dichtst bij de rand van de stof zit. Dan laat ik het apparaatje, door de template gestuurd, 2 rondes naaien en dan nog een klein stukje van ronde 3 (1/8). De draadjes knip ik gewoon af, niets van dat gepriegel om af te werken.


Na een paar knoopsgaten......


en dit filmpje.....


 heb ik een kleinere template gekozen en 3 knoopsgaten genaaid op het vestje voor de beer.



Dat was nog best spannend, want stel dat ik het nu verpestte... Zou zo jammer zijn van het vestje!

En zo zat ik te werken, Charlie wilde perse op schoot, als altijd liggend in de babyhouding..

De Buttonholer had absoluut geen faalangst en naaide onverstoorbaar 3 dezelfde knoopsgaten.


De doos van mijn Buttonholer heeft een scheurtje in de deksel. Waarschijnlijk heeft iemand geprobeerd de doos dicht te doen terwijl de Buttonholer niet goed erin paste.


TIP: neem het malletje voor het grootste knoopsgat en stop dat in het apparaatje. Draai aan de witte knop tot de cloth clamp ( het zwarte plaatje met de streepje dat de stof vasthoudt ) zo dicht mogelijk bij het apparaat is. Dan is de Buttonholer zo compact mogelijk en past plat op de bodem van de doos.


Nog even de knoopsgaten opgeknipt met het knoopsgatenschaartje!

Ik heb dit model Buttonholer ook in een rose Jetson doos, de Buttonholer 489500, maar die past niet op low shank machines. Daar moet je een high shank machine voor hebben, een Singer uit de 400 of 500 serie.