zaterdag 2 februari 2013

Singer Featherweight. Schoonmaken en herstellen (3).

Ik kreeg laatst een vraag over de motor van de Singer naaimachine. Volgens de handleiding moet daar iedere 6 maanden wat motorvet in. Singer motorvet bestaat wel, maar ik heb het nog niet kunnen kopen bij een naaimachinewinkel.

Bij één winkel waar ik ernaar vroeg, verkochten ze het niet om reden dan dan iedereen wel zelf het onderhoud aan zijn/haar naaimachine kon doen, daar begonnen ze niet aan!

(En vandaag was ik in een naaimachine-zaak en vergeet ik het te vragen... Wel geinformeerd naar een LED-lampje voor de Singer, maar die hadden ze niet. Ik stuur ze de informatie van internet en dan hoor ik wel of het te bestellen is. Bij mijn nieuwe oude Singer is het lampje trouwens wat meer naar rechts, hopelijk krijg ik dan niet zo snel weer een blaar op mijn pols...)



Een tube oud verdroogd motorvet zou ik niet meer gebruiken. Vaak is het bruin geworden, stroopachtig dik. Bewaar de tube en het bijbehorende doosje, dat is een leuk vintage kijkobject.
Ik heb ooit gelezen dat vaseline ook goed is, dus dat gebruik ik.
 

De motor heeft een as in het binnenste die ronddraait.
 
De kleine gaatjes zijn voor de toevoer van motorvet.
 
 
 
Achter het gaatje zit een sponsje/watje dat het vet doseert naar de plaats waar het asje van de motor in het motorhuis ronddraait.

                 Ik doe met een wattenstaafje een dotje vaseline op het gaatje en duw met de rechte achterkant van een bamboo saté-prikker de vaseline een beetje in het gaatje.

De nieuwere Singer Featherweights hebben niet die gaatjes voor de toevoer van motorvet, dus het is niet het meest belangrijkste om te doen.
  
Werkt je motor traag, dan kan je proberen daar iets aan te doen door de motor met de grote schroef los maken en iets omhoog schuiven en de motor los van de machine halen door de aandrijfriem even te verwijderen.
 
De stekker in de machine, flink gas geven en de motor vrij laten draaien gedurende een minuut of 10. Het toerental hoor je toenemen, het geluid wordt steeds hoger. Eventueel vuil en vet raakt zo los.
Ik zou zelf niet de motor verder uit elkaar halen, als dat niet perse nodig is. Werkt de motor, dan werkt ie, dus laten we dat lekker zo!
 
 
Nu de aandrijfriem toch los is van het vliegwiel, kunnen we meteen daar ook even schoonmaken. 

Het vliegwiel van de naaimachine kan los door het kleine schroefje van de chroomkleurige knop te verwijderen, de knop helemaal los te draaien en het apart gevormde plaatje (stop motion clamp washer) weg te nemen.
(De stop motion clamp washer heeft 2 uitsteeksels naar het midden en 3 naar buiten. De buitenste uitsteeksels blokkeren op een gegeven moment het kleine schroefje waarmee de chroomkleurige knop vast zit, als je een onderspoel wil opwinden en het vliegwiel ontkoppelt.)
 

Wring het vliegwiel los en haal het van de as van de machine. Nu kan je het vliegwiel en de machine daaronder schoonmaken met vochtig doekje en naaimachine-olie.










Zet het vliegwiel weer op de as van de machine en plaats de stop motion clamp washer . De twee uitsteeksels steken naar buiten toe uit.

Draai de chroomkleurige knop weer op het einde van de as en zet die vast  met het kleine schroefje.

Probeer nu of de stop motion clamp washer goed zit: houd het vliegwiel vast en draai aan de chroomkleurige knop, tegen de klok in-dus naar links. Je ontkoppelt nu het vliegwiel. Als je dan aan het vliegwiel draait, mag de naald van de machine niet heen en weer gaan. Dit is om bij het opwinden van de onderspoel de naald, het voetje van de naaimachine en de transporteur niet te belasten.

Werkt het systeem niet goed, haal dan de chroomkleurige knop weer los, draai de stop motion clamp washer 180 graden om de as (op deze foto zou het ene buitenste uitsteekseltje dat nu beneden is, dan naar boven wijzen) en draai de chroomkleurige knop en het kleine schroefje weer vast. Nu moet het goed werken.

Bevestig de aandrijfriem om het vliegwiel en om de as van de motor. De motor trekt door zijn eigen gewicht de aandrijfriem al strak. Zet de motor vast met de grote schroef. Geef wat gas, draait het vliegwiel meteen mee, dan is het goed. De aandrijfriem mag niet te strak, want als de machine vast komt te zitten, moet de aandrijfriem kunnen slippen langs het vliegwiel.

Dan wordt de motor niet gestopt door de vastlopende naaimachine, maar enkel en alleen doordat je het gas loslaat.





Zo ziet de Singer Featherweight eruit zonder vliegwiel.

Beetje bloot!








Zien jullie het creatieve elektra-gedeelte? Wit snoer naar het voetpedaal. Zwart geaard snoer naar de machine, en naar een niet geaarde stekker....
Het volgende blogje gaat daarover...

Ik ben ondertussen vreselijk aan het stoeien met de draadspanningsregelaar. Die doet het wel, maar  de hendel waarmee je het voetje omhoog doet, moet ook de spanning van de bovendraad afhalen, zodat je je werk kunt verwijderen. En daar gaat iets niet zoals het hoort. Ik voel me net een detective..