woensdag 27 februari 2013

Beer patroon en rompertjes.

Op zoek naar een patroon om een teddybeer te maken, kwam ik deze foto tegen in een blad uit 1999. Zou het me toen zijn opgevallen wat een schattig machientje tussen de beren staat? Waarschijnlijk zal ik gedacht hebben dat het een speelgoednaaimachine was.

Ik vond in hetzelfde blad een geschikt patroon en ga het de komende tijd maken. Weer een project erbij...

Natuurlijk maak ik het met één van de Featherweights! Dat gaat prima, ik heb al een klein beertje en een elandje van atelier Bep met de kleine Singer gemaakt. De dikke stof is geen probleem, alleen moet je een keer vaker de steekplaat verwijderen en de transporteur ontdoen van stof en pluizen. Want harige stof geeft natuurlijk meer vezels af dan een gewoon katoentje.

Ik heb nu de patroondelen gekopieerd en op karton geplakt. Karton van verpakkingen: rijst, bonbonnetjes en mexicano's. Zo zijn de patroondelen makkelijk over te trekken op de achterkant van het pluche. Nu ligt het allemaal te drogen, tot ik verder kan gaan.

Met Monty zijn we maandagavond nog naar de dierenarts geweest. Hij blijkt niet tegen het hechtdraad te kunnen. Arme beestje. Antibiotica, pijnstillers, een zalfje en een plastic kapje tegen het likken. Hechtingen eruit trekken kan hij niet met zijn overbeet, maar constant likken is ook niet goed.
Omdat hij een raar snuitje heeft, moest hij een grotere kap dan zijn kleine koppie kan dragen. Hij liep door de kap heen en weer over de grond te schuiven!

Gisteren heb ik twee rompertjes verbouwd, door de mouwtjes eraf te knippen, een gat bij het kruis te maken voor staart en piemeltje, en de overslag bij de schouders vast te naaien met een extra plooi om stof bij de hals weg te werken. Maat 50 zit prima! Steeds eentje aan en eentje snel wassen en drogen op de verwarming. Monty vindt het prima, laat zich aankleden, slikt zijn pillen door en geniet van de aandacht die hij krijgt.
En hij knapt nu goed op!