vrijdag 30 december 2016

Vakantie is zo fijn!

Het is heerlijk om vakantie te hebben! Zelfs de naaimachines staan even op een laag pitje, want ook Het Singer Winkeltje heeft geen afspraken of bestellingen en dat is voor het eerst sinds 2 jaar.

Nu ben ik wel bezig, want ik ben weer eens aan het breien. Wij vieren geen Sinterklaar meer sinds de opa en oma waarmee wij al jaren Pakjesavond hielden zijn gaan hemelen. Waarschijnlijk komt dat wel weer als er kleintjes in de familie komen, maar dat is voorlopig nog niet het geval.











Dus voor kerst mag iedereen iets uitkiezen en zo kreeg ik rondbreinaalden van Knitpro en echte wol uit Ijsland van Lopi. Deze dikte heet Léttlopi.


Ik had een patroon uitgekozen dat op Ravelry.com te downloaden is.

http://istex.is/Files/Skra_0051195.pdf


Gelukkig zijn er zoveel voorbeelden van deze trui in allerlei kleurencombinaties, vooral op Pinterest, dat ik een idee had wat ik mooi zou vinden. Dus ik koos voor deze combinatie, alleen iets lichter grijs.



Vooral de ronde pas met roze en paars, dat zijn echt mijn kleurtjes!


Dus op Tweede Kerstdag begon ik met mijn nieuwe breinaalden een proeflapje te maken, want ik wilde nu niet eigenwijs zijn.

En daarna met wit de boord gebreid, één recht, één averecht.

Het rondbreien heeft een aantal voordelen, maar het voornaamste is toch wel dat je niet averecht hoeft te breien, behalve dan bij de boord.
En je hebt de hele tijd zicht op de goede kant van het werk, dat is erg prettig, vooral bij het gebruik van verschillende kleuren.
Een speciale rondbreinaald maakt ook dat je niet steeds met die 4 losse naalden aan het schuiven bent. Nu hoef je alleen maar de steken steeds op te schuiven, want de naalden zijn met een plastic draad verbonden.





Bij deze set van Knitpro kan je verschillende diktes van naalden aan de draad schroeven.


Dat maakt het wisselen van naalddikte wel erg makkelijk!


Deze wol is een beetje onregelmatig, wat voor beginners een goede keus is, want zo rommelig hoort het er dus uit te zien..... Ik denk wel dat het onhandige wol is als je vaak iets wilt uithalen, want de wol haakt erg in elkaar. Ik moet er steeds aan denken vooral losjes te breien, het wordt al snel te strak vooral door het weven van de verschillende kleuren draden aan de achterkant van het werk.

Na de boord en het eerste deel van het patroon kwam de grote grijze vlakte. Verstand op 0 en doorbreien. Het is een beetje saai, maar het schiet ook wel snel op. Ik wist niet hoe de TV aan moest, want we hebben inmiddels 3 afstandsbedieningen en de televisie wordt meer voor PS4 gebruikt, wij kijken hooguit een half uur per week tv. Alleen bij het eten van zelfgemaakte broodjes hamburger of pizza uit de oven op vrijdag.
Dus TV werd niets, maar uiteindelijk kreeg ik het voor elkaar om een dvd van Harry Potter te kunnen afspelen. Deel 1 met de kleine Harry... Daarna verder "gebreeën" bij deel 3. Deel 2 stond niet in de rij op de plank, het kan zijn dat we die alleen als video hadden. Harry Potter was ineens een stuk ouder en wijzer. Zelfs zoon nr 3 kwam even meekijken. En de trui schoot zo lekker op!



Gisteravond nog een stuk gebreid met ondertussen filmpjes over breien van Youtube op de iPad. En nu is het lijf af tot de oksels. Nog even twee mouwen en dan het leukste deel, alles aan elkaar breien met de ronde pas en de mooie kleurtjes. Uiteindelijk hoeven alleen de oksels dichtgenaaid te worden en de halsboord omgeslagen en vastgenaaid, verder is alles dan af.

Het lijkt me een heerlijke zachte en warme trui te worden, die Lelllopi is hele harige wol. Ik kan gelukkig goed tegen dat gekriebel!