zondag 12 juni 2016

Singer Embroidery Attachment

Soms loop je zomaar ergens tegen aan. Toevallig zie je iets dat je nooit verwacht had te vinden en zo ging dat nu bij mij. Een verzameling oude doosjes werd te koop aangeboden. Hele lieve doosjes en een blikje. Ik was op zoek naar een blikje, vandaar dat ik op deze advertentie kwam. Bij de doosjes zat wel een groen Singer doosje. Leuk! En daarna zag ik pas wat voor Singer doosje het was...

Van de enkeldraads Singer Embroidery Attachment! 
Hartkloppingen! Alleen al van het doosje!
Singer heeft behalve naaimachines ook heel veel accessoires verkocht. Rimpelvoetjes en plooivoeten, rolzoomvoetjes en knoopgatenmakers, zigzagapparaten en biasbandstikkertjes. Ik heb die natuurlijk allemaal, want ik ben een verzamelaar.
Maar sommige speciale extraatjes zijn zo zeldzaam dat je er of heel veel geld voor moet betalen of toevallig tegenaan moet lopen. Toen ik zag dat er iets in het doosje van Singer zat, heb ik natuurlijk gelijk de hele set doosjes aangeschaft. Of het nu heel was of niet!
De set is niet compleet, er hoort nog een L-vormige pen bij die lijkt op een ronde imbussleutel. Die is nodig om de extra klos garen vast te houden en wordt dan in het oliegaatje in de hals van de machine gestoken.
Maar voor bijna alles is wel een oplossing te verzinnen, dus niet getreurd!

Hoe werkt dit apparaatje?
Je stikt gewoon zoals je altijd naait. Één bovendraad en één onderdraad. Dezelfde stiksteekjes. Echter, nu gaat dit apparaatje een derde draad daar doorheen vlechten. Telkens leidt deze Embroidery Attachment met een klein armpje dat de derde draad vasthoudt de draad van links naar rechts en terwijl de gewone stiksteekjes gemaakt worden, wordt die derde drad vastgestikt. Gevlochten als het ware.
Ik zat vrijdagavond lekker buiten een machientje te testen. De eerste rustige avond na drie weken examenwerk en tweede correctie! Drie examenklassen is vreselijk veel werk!
Het is leuk om te spelen met de verschillende Singer voetjes, zo ingenieus gemaakt!
Deze foto is niet zo scherp, want het was buiten inmiddels donker. We zaten met een lamp en kaarsjes en een vestje aan!
Het voetje werkt, alleen wordt er hier en daar een stukje overgeslagen. Ik verzin er wel iets op.
Leuk speelgoed is het toch, die spulletjes die bij de naaimachines verkrijgbaar waren. Ik ben er erg blij mee!