maandag 27 juli 2015

Terug uit Berlijn.

We hebben er twee dagen over gedaan om uit Berlijn terug te komen! Eerst nog lekker in de trein zitten handwerken en lezen. Het begon te regenen en te waaien. En toen stopte de trein! Er lagen bomen op de rails, werd gezegd. De trein stond stil, maar iedereen verwachtte dat ie weer verder zou rijden, maar dat gebeurde maar niet. Na twee uur moesten we door de regen naar een bus lopen, zouden bij het station worden afgezet, maar mijn echtgenoot had snel een hotelkamer gereserveerd. Dus wij liepen door Osnabrück met onze bagage naar het hotel en de kamer was luxe, dus zo erg was het allemaal nog niet....
De volgende dag bleek dat heel veel mensen gestrand waten en allemaal naar huis wilden, de treinen waren overvol en de situatie erg onduidelijk. We zouden met een bus verder gebracht worden, maar 200 mensen met grote koffers en maar één bus schiet niet zo op. Weer een stukje met de trein, wachten op een bus en uiteindelijk met een gezellig groepje een taxibusje gehuurd. 
Zo ontmoet je nog eens mensen! Een Frans-Japans meisje uit Berlijn met een grote cello, een studente uit Sandiego die Summerschool had gevolgd in Berlijn, een echtpaar uit Texas en een echtpaar dat net een cruise had gedaan, wij natuurlijk en een enthousiaste taxi-bestuurder die Duitse en Nederlandse voorouders had. Zo kwamen we in Arnhem aan en konden we met de Nederlandse Spoorwegen richting Amsterdam.

Het verslag van Berlijn komt morgen wel!

Vandaag heerlijk met een naaimachine in de weer geweest.

Natuurlijk hoop ik altijd dat er niet al te veel gedaan hoeft te worden. Kijk even met me mee!
Zie je dat rode veegsel bij de lamp? Waar de onderkant van de lamp de machine ingaat?
Hier zie je het nog iets beter... Ook een beetje geel zit erbij. Dat is gesmolten oude bedrading. Dat moet vervangen worden, want het plastic isolatielaagje is dan weg. 
Nu niet meteen in paniek raken, maar heb je dit bij jouw machine ook gezien, kijk dan even verder.

Onder de machine kan je soms dit zien, ook geel of rood. Een vriendin omschreef het eens als waskrijt.


Dit dekseltje zit met twee schroeven vast, zo kom je bij de electrische bedrading. Ik had geluk, de bedrading was al een keer vervangen, alleen waren de sporen van het oude isolatielaagje niet verwijderd.
De nieuwe bedrading had bruine en blauwe kleuren en zag er uitstekend uit. Alleen de condensator onder de naaimachine moest ik wel verwijderen.

Tegelijk met het schoonmaken van de naaimachine had ik ook mijn vondst van de vlooienmarkt in Berlijn in een sopje groene zeep gelegd. Dit is een zoomvogeltje, hoewel deze geen vogeltje erop heeft.
Met de schroef zet je het apparaatje vast aan je naaitafel en de klem kan je gebruiken om een rand stof mee vast te zetten. Een derde handje wordt het ook wel genoemd. 
Bovenop moet ik een nieuw speldenkussen maken. Daarvoor gebruik ik een patroon van Kaaren van The Painted Quilt. Kijk maar eens bij haar patronen en freebies, ik vind ze erg leuk!

(http://thepaintedquilt.blogspot.nl)