woensdag 11 december 2013

Singer Hand Operated Pinker 121379.

Eenmaal gezien op Ebay stond deze Pinker hoog op mijn verlanglijstje!
Een klein zwart apparaatje met een draaihendel.
Hij ziet er pittig en toch schattig uit, stoer! Ik hield Ebay in de gaten en had laatst geluk!
De functie is hetzelfde als van de kartelschaar: stofranden beschermen tegen rafelen. Een kartelschaar geeft echte puntjes, deze Pinker maakt een golvende rand.
De kleine Pinker zat muurvast toen ik hem kreeg, maar flink naaimachine-olie in alle gaatjes en tussen de scharnieren hielp uitstekend!
Met een klem zet je hem muurvast aan de tafel. De onderkant van de voet is bekleed met het donkergroene Singer vilt, zo wordt het tafeloppervlak beschermd tegen krassen.
Aan de zijkant zit een schuifje dat door een knopje vastgezet wordt. Het kleine pijltje is geeft aan hoe breed de stofrand is die je gaat afsnijden. Tussen de streepjes zit 1/8 inch.
Dat het pijltje er hoort te zijn en vaak kwijtgeraakt is, las ik pas op internet toen ik deze Pinker al in huis had, maar hij is gelukkig compleet!
De stof beweeg je tussen het gegolfde snijmes en het metalen wiel door. Het onderste wiel steekt door het tafeltje heen.
Ik zou er geen twee kleine kinderen tegelijk mee laten spelen, hoewel een beugeltje moet voorkomen dat je (volwassen) vingers tussen de wieltjes komen.

Ik heb een randje van de kerststof afgesneden met het schuifje van de Pinker op de smalste stand.
Er is nu 1/4 inch van de stof afgehaald. Ik zal de stof zo meewassen en in de droger doen. Ben benieuwd of het rafelen echt minder is! Omdat ik voor een volgende quilt oude kleding wil combineren met nieuwe stoffen, denk ik dat het verstandig is de nieuwe lappen vooraf te wassen.

De Pinker kwam met bijbehorende doos, maar zonder handleiding. Gelukkig zijn er mensen die oude handleidingen scannen en beschikbaar stellen. Hoewel dit voor dit apparaatje niet echt nodig is.

De Pinker heeft ook een andere uitvoering die op de plaats van het voetje aan de naaimachine wordt gezet en door te 'naaien' (met de hand-, trap- of electrische naaimachine) beweegt dan de Pinker.

En er is een recht mes te krijgen en ook een mesje met kleinere golfjes. Maar die zijn schaars en daardoor behoorlijk prijzig. 

Ik ga het ook eens met vilt doen, een mooi randje vilt langs een stitchery of mini-quiltje. Ook dun leer kan je zo afwerken.
Singer heeft toch wel heel veel leuke toevoegingen gemaakt!