vrijdag 9 mei 2014

Mapje voor naaimachine-naalden. Tutorial.

Het tasje dat zo mooi onder de hals van de Singer Featherweight past (tutorial HIER) is echt bedoeld voor spulletjes die bij de naaimachine horen. 
Dus op de bodem ligt het doosje met spoeltjes voor de Singer 221 (en 222 en 301) en daarboven een verzameling plastic houdertjes met naaimachinenaalden.
Ik heb gewone naalden (universeel), voor jeans, voor leer, voor jersey (zoals T-shirts, gebreide stoffen). 
Om de naaldenmapjes netjes bij elkaar te houden, maakte ik een hoesje waar ze naast elkaar in kunnen. Dit trouwens is al het tweede hoesje, want er viel aan het prototype nog iets te verbeteren. Zo gaat dat hè, als je iets bedenkt!
De basis voor het mapje kan je van karton maken, maar ik gebruikte oude pasjes van allerlei sportverenigingen, winkels, oude bankpasjes en geweigerde creditcards (grapje). 

Deze pasjes hebben een standaard formaat en er passen precies twee naaimachine-naalden-houdertjes naast elkaar op.
Door een flapje aan de bovenkant vallen de naaldenhoudertjes er niet uit (geleerd van prototype 1). Het randje aan de onderkant moet zo laag zijn dat wel het type naald te zien is.
Door links en rechts en te klappen en daarna nog een keer, blijft alles op zijn plaats. Kantje erom heen en je hebt een keurig opbergmapje.

Ik heb met ecru-kleurig garen gestikt, omdat ik geen bijpassend garen had. Nu is het stiksel wel heel goed te zien! Ik zou het kunnen vervangen door quiltsteekjes, want deze kleur quiltgaren heb ik wel. Als ik ooit tijd over heb en mij verveel ga ik dat doen ;).
De contructie is wel duidelijk zo.

Wil je ook zo'n mapje maken, dit is de manier waarop ik het heb gedaan:



-snijd twee stroken stof van 4,5 x 17 inch. 

-rond de twee punten aan de lange bovenkant af. Gebruik een munt of de onderkant van een garenklosje om een kwart-ronde-hoek af te tekenen.

-leg de stoffen met de goede kanten op elkaar.

-stik de lapjes aan elkaar, met een omkeer-opening aan één korte kant, zo groot dat er een kaartje doorheen kan!

-knip de naden kort af, laat ze iets langer bij het open stuk. Bij de hoekpunten schuin knippen.

-keer het zakje, duw de hoeken goed uit met bijvoorbeeld een eetstokje en strijk alles mooi plat.

-stik een naad om de flap voor de bovenkant te maken, 3/4 - 1 inch van de bovenkant.
-schuif het eerste pasje erin, helemaal tot achteraan en tegen de net gestikte bovenste naad aan. 
-sla de onderkant van het hoesje om, zodat het pasje strak zit. Op de foto hieronder is dat de paarse omslag.
-naai net langs het pasje, van onder tot de omslag. Ik gebruikte hiervoor een ristssluitingvoetje.

-maak 3/4 inch  (of 2 cm) verderop ook een stiksel. Zo creeer je ruimte voor het dubbelklappen met houdertjes erin.

-schuif het tweede pasje erin en duw dat tegen het tweede stiksel. Stik weer langs het pasje.

-maak nog een stiksel, nu 1 inch (of 2,5 cm) verderop. Iets meer ruimte tussen pasje 2 en 3, dit wordt de breedste kant van het opgeklapte etuitje.

-schuif het derde pasje op zijn plaats en stik er langs.

- Let nu op: je maakt nu nog geen stiksel naast dit laatste stiksel voor het vierde pasje!

-schuif het vierde pasje door de opening.

-naai de opening van het zakje dicht met kleine steekjes. Naai ook de onderste omslag vast.

-schuif dan het vierde pasje tegen de gesloten opening.

-stik dicht langs het vierde pasje.

-naai met kleine steekjes de omslag aan de kant van het eerste pasje vast.
Het etuitje is nu klaar!

Met de naaldenhouders erin, klap je de bovenste flap om en vouw je de delen van het hoesje naar binnen. Kantje als sluiting erom heen, of iets anders, wat je wil!
Ik hoop dat dit duidelijk was!