zaterdag 17 november 2012

Singer trapnaaimachine, techniek van het trappen.

De bestelde leren riem voor de trapnaaimachine was iets te lang en moest op maat worden gemaakt. Het nietje waar de twee uiteinden mee aan elkaar worden gehaakt, is bijna fragiel als je het vergelijkt met de dikke niet van de oude riem.
Ik heb de maat genomen door de riem helemaal door de machine te leiden en met een stift aan te geven waar ik moest knippen. Met een spijkertje heb ik een gaatje geslagen in het leer om het haakje door te doen. Het stukje riem dat overbleef heb ik bewaard, voor het geval de uiteinden toch losscheuren.
Na het plaatsen van de riem zijn de uiteinden met een tangetje dichtgeknepen. Het lijkt erop dat het zo stevig genoeg vastgeklonken is. Het schijnt dat de riem wat uit-rekt en over een tijd nog een keer ingekort moet worden.

Het trappen begint met het plaatsen van de voeten. Ik doe rechts de hele voet plat en wat naar voren, de linkervoet alleen met de tenen op de treeplank en iets naar achteren. Dan draai ik met de hand het vliegwiel naar me toe en beginnen met trappen. Gaat prima!
Om de naaimachine weer in te klappen of aan de onderkant van de machine iets te bekijken, moet de riem losgemaakt worden van het grote wiel. Daarvoor zit rechts bij het wiel een hendeltje waar de riem doorheen loopt en dat je met je hand naar rechts kan bewegen.

Ik wil niet dat de naald ongecontroleerd heen en weer gaat, zo krijg je al snel problemen dat het spoelhuis vastzit of proppen draad onderaan je werk. Dus haal ik het vliegwiel los van het de as van de naaimachine met de chroomkleurige schroef, op dezelfde manier waarop je dat doet als je spoeltjes gaat opwinden.

Dan trap ik even door terwijl de hendel de riem naar rechts schuift en de riem gaat van het grote wiel af.

Om de riem weer op het wiel te krijgen, draai ik aan het grote wiel en trap wat mee. Dan pakt de riem (meestal..) vanzelf.


Het is wel wat puzzelen, want ik kon geen handleiding vinden van het het onderstel van dit meubel en de werking daarvan. Maar met wat geduld kom je een heel eind!
Mocht iemand nog aanvullende informatie hebben, dan houd ik mij aanbevolen!