dinsdag 31 maart 2020

Wat een rare tijd is dit toch!

We zitten thuis, zoals heel veel mensen in Nederland. Terwijl de mensen in de zorg overuren maken en bijna niet thuis zijn, zijn veel anderen aan huis gekluisterd en we hebben net vanavond gehoord dat deze situatie zeker tot en met 28 april gaat duren. Zeker tot dan... en misschien wel langer.



Dus werken wij vanuit huis. Zetten studieplanners, weektaken, uitlegvideo's voor leerlingen klaar en krijgen foto's van gemaakt werk terug, we chatten met leerlingen, kunnen met collega's vergaderen met beeldbellen via Teams en leren op een andere manier werken. Waarschijnlijk blijven een aantal van deze vaardigheden ook voor de toekomst wel interessant. Leerlingen moeten nu immers wel zelfstandig werken en gelukkig kunnen ze dat en doen ze dat ook bijna allemaal wel. En ook de verlegen leerlingen, die je in de klas bijna niet hoort, vinden een gesprekje via de chat heel leuk. En een tekenopdracht, die nu niet op de manier van biologie hoeft, maar met kleurtjes en zo mooi mogelijk in plaats van schematisch, levert ware kunstwerken op!

Maar er zijn natuurlijk ook zorgen! Over de gezondheid van de mensen om ons heen. De oudere familieleden, de kinderen, kennissen, buren, de leerlingen en hun families. Eigenlijk van iedereen. Hoe gaat dit lopen? Wat houden mensen eraan over? Hoe moet het met school?

En dan de banen. Blijven de met liefde en zorg opgebouwde bedrijfjes overeind?

Gelukkig zitten de jonge mensen ook niet stil en komen er mooie initiatieven! Zoals dat je al cadeaubonnen of waardebonnen kan kopen. Dan sponsor je nu en kan je de bon later inleveren als je na deze periode lekker uit eten gaat! Want ook deze tijd gaat weer voorbij...

Dus wij namen een waardebon van het restaurant waar dochterlief werkt. We hopen daar snel te kunnen gaan eten!



En het heerlijke koffie-met-lekkernijen-winkeltje, Koffie ende Koeck van Maartje Borst (dochter van mijn vriendin en 'Singermeisje' Joke) heeft al een geweldig mooi bakboek in de pre-sale gezet. Het komt pas in september uit, maar je kan het nu al bestellen. Op die manier komt er al wat geld binnen.
Natuurlijk kocht ik alvast dit boek, echt iets om naar uit te kijken!

Wil je het boek bekijken, klik dan HIER!

Voor mij en de mannen hier in huis nam ik gelijk het andere boek erbij en dat is al geleverd, MAN.EAT.PLANT.


Een boek met creatieve gerechten. Vegetarisch, zelfs veganistisch. En vol uitdagende gerechten die ik kan maken om de vleeseters hier in huis te laten zien dat ook een maaltijd zonder vlees lekker kan zijn!

Sinds het einde van de zomervakantie eet ik geen vlees meer. Wel vis en garnalen, maar geen vlees. Wij hadden toen nog een auto zonder airco, het was erg warm en ik haalde in één week twee keer een vrachtwagen met vee in. Ik zag eerst een roze varkenssnuitje en de andere keer een kopje van een schaap naar buiten steken. Ze waren duidelijk niet op schoolreisje en op dat moment dacht ik "Waarom eet ik vlees?".

Ik stopte dus met vlees en bijkomend voordeel was dat mijn buik binnen een paar dagen rustig was en ik niet meer het gevoel had dat ik zwanger was van knagende monsters. Jaren ellende en buikpijn, onderzoeken die ook niet leuk waren. Gewoon over!

Dus het kost me ook geen moeite. Er is zoveel te koop aan vleesvervangers en op een andere manier koken levert hele lekkere gerechten op. Ik koop en bak nog vlees voor de heren hier en zij accepteren dat ik dat niet mee-eet. Geen enkel probleem.

Wel heb ik nu een paar vleesloze recepten die hier ook in de smaak vallen, dus zo nu en dan eten we met z'n allen vegetarisch. En dat nodigt echt uit om extra creatief te koken! Zo'n compliment van vleesliefhebbers zegt natuurlijk heel veel! Ik was nooit zo'n superkok, dus dat ik nu in kookboeken blader is ook voor mij nieuw!

Hier in de buurt wonen veel kleine kinderen en ik beklaag de ouders wel die al weken thuis zitten met  kinderen, zeker als ze nog niet de leeftijd hebben om zelf te lezen of zichzelf goed bezig te houden. Door de Buurt-whatsapp werden wij gevraagd om een beer voor het raam te zetten.


















Dat verzoek is gebaseerd op dit boekje, ik heb het vaak voorgelezen aan mijn kinderen.
Nu lopen ouders met kindertjes door de buurt en zoeken de kleintjes naar de beren die bij veel mensen in de vensterbank gezet zijn.



Roger vond het maar raar, zo'n knuffelbeest op zijn plekje voor het raam!






































Monty ligt nooit in de vensterbank, maar nu natuurlijk wel. Het is een raar beest en hij keek ook weer op zijn Monty's.... Ik hoop dat de kinderen niet schrikken als ze hem zien!









































Diverse workshops met de Singer Featherweight zijn verschoven of er moet nog een nieuwe datum geprikt worden.

De workshop in Overloon is nu op zaterdag 22 augustus gepland. We hebben de Wedding Ring Quilt nu Brabantse Bruiloft genoemd. Ik ben er druk mee bezig!














Ik heb gekozen voor de Hindelopia stoffen. Dat vind ik een mooie serie, levendig en fris. Dorry maakt de quilt van andere stoffen, wat meer rustige tinten. Maar wel met witte en rode blokjes.

Omdat ik persé alles met de naaimachine wil doen, ben ik vooral aan het voorbereiden. Dus lapjes snijden, boogjes maken, rand omvouwen. Met nieuwe materialen en technieken, gewoon om te kijken hoe dat bevalt.




Hieronder zie je de foto waar ik  het even heb neergelegd om het resultaat te zien. Het ligt dus los en zal als het genaaid is mooier op elkaar aansluiten. Wordt het niet te druk, vraag ik me dan af. Maar ik vind het wel erg leuk! Volgend jaar maart zijn wij 10 jaar getrouwd. Het zou mooi zijn als deze quilt dan af is!




Die boogjes kan je maken met een passer, maar nog handiger is het om een malletje te hebben in de juiste maat. Ik heb diverse bakjes geprobeerd en deze is perfect!



Verder proberen we iedere dag een stukje te lopen. In het weekend kan het al niet meer over de dijk,  want dan willen veel mensen daar wandelen. Na het avondeten is het wel rustig op de wegen hier in de polder, alhoewel nu met zomertijd en het lekkere weer ook meer mensen een ommetje gaan maken. Als het drukker wordt kan 's avonds wandelen dus ook niet meer, want dan is het slalommen om iedereen heen.






De komende dagen blijft het mooi weer. Als we tijd hebben kunnen we ook in de tuin zitten. Dat vinden de beesten ook heel fijn, want dan staat de keukendeur open en kunnen ze in en uit lopen wanneer ze maar willen.


We hopen er het beste van te maken, de komende tijd!

En wensen iedereen toe dat ie gezond blijft! Pas goed op jezelf!